fredag, september 10, 2010

Så går valet i Kungsbacka

Nästa helg gäller det. Vem skall styra Sverige, Halland och Kungsbacka de närmaste åren?

Utifrån de opinionsmätningar som nu finns och lite känsla så kommer min gissning om hur valet till kommunfullmäktige i Kungsbacka går.
Moderaterna 25 mandat + 4
Partiet följer rikstrenden men tar också tillbaka ett mandat av det lokala missnöjespartiet Kungsbackaborna.
Folkpartiet 8 mandat + 1
Rikstrenden ser bra ut och den lokala valrörelsen har varit bra. Positiva möten med väljarna. Kan bli ytterligare 1 mandat om  man (vi) har tur med fördelningen.
Centerpartiet 5 mandat – 2
Har en dålig rikstrend och har synts dåligt i valrörelsen. Inflyttarna till Kungsbacka och Halland är inte centerpartister vilket missgynnar partiet.
Kristdemokraterna 4 mandat – 1
Rikstrenden är dålig. Och är det någon som förstår annonsen där partiets toppnamn stirrar in i ansiktet på en bisonoxe?
Socialdemokraterna  10 mandat – 2
Har inte synts under fyra år. Har dålig rikstrende och var har de varit i valrörelsen?
Vänsterpartiet +-0
Behåller sina två mandat. Fast risken är att de kan tappa röster lokalt. En lista med sju ”gubbar” i topp kan skrämma feminister.
Miljöpartiet 3 mandat+ 1
Ser ut som den positiva rikstrenden avtar. Har inte märkts i valrörelsen förutom debatten om toppnamnet är legitimerad psykolog eller inte.
Kungsbackaborna 3 mandat - 1
Har inte gjort något under sina fyra år i fullmäktige. Osynliga i valrörelsen. Kan förlora till och med två mandat.
Din Framtid 0 mandat
Missnöjesparti nummer två. Vem går på att man kan spara 300 miljoner sådär utan att det får allvarliga följder. Har sluppit hård granskning av media kanske för man inte tar dem på allvar?
SPI 1 mandat +-0
Hänger kvar. Inte på grund av politik eller agerande. Utan att ordet pensionär finns i partinamnet. Är dock väldigt osäker på var de står i opinionen då det inte finns någon rikstrend.
Sverigedemokraterna 0 mandat
Kungsbacka är dåliga jaktmarker för detta parti. Har till och med avböjt intervjuer. Knappast rätt sätt att kampanja.

Den 19 september ser vi om jag har rätt eller fel.

Om någon undrar var Piratpartiet är så ställer dem inte upp i valet till kommunfullmäktige.



5 kommentarer:

Mikaela sa...

Tommy, du tycker näst intill alla varit osynliga i valrörelsen utan just Folkpartiet. Jag delar inte din uppfattning då jag ser representanter från samtliga partier både ute "på stan" och i media. Vem är det som har varit osynlig egentligen? Du själv eller alla vi andra :-) SD däremot, de har jag inte heller sett till särkilt mycket och lika glad är jag för det! Nästa söndag blir en spännande dag och som den rookie jag är så tänker jag mig inte våga gissa några siffror. Men att Kungsbackabornas mandat ökas på, det tror jag. Kalla det min kvinnliga intuition :-)
Förresten, det där med att kalla oss missnöjesparti...är det inte dags att sluta med det?

TOMMY RYDFELDT sa...

Mikaela!

Såhär står det i Wikipedia:

"Ett missnöjesparti är ett politiskt parti vars huvudsakliga verksamhet består i att uttrycka sitt missnöje över hur politiken bedrivs. Ofta saknas en uppbygglig modell för hur saker och ting skulle fungera istället"

Kungsbackaborna har ägnat den mesta tiden åt att kritisera beslut. Senast frågan kring Gothia Cup. Ni har inget partiprogram och man vet inte hur Kungsbacka skulle se ut om ni fick bestämma.

Jag skriver inte att Folkpartiet varit mest synliga. Men vi är nöjda med vår lokala valrörelse.

Jag har ju gjort en del sådana och man känner direkt om det finns respons. Den värsta jag varit med om var 1982. Då var responsen noll-

SPI, Kungsbackaborna, SD och Din Framtid är de svåraste partierna att gissa röstetalet för. Men risken är att dessa partier tar röster från samma grupper och då blir konkurrensen hård.

Ringborgs blogg sa...

När en folkpartistisk politiker som bloggar i vår grannkommun i norr tippar framgång för miljöpartiet måste jag väl ändå tro att vi får 3 mandat i Varberg. Det ser lovande ut!

TOMMY RYDFELDT sa...

Pierre!

Ja det är intressant att studera protokollen från förra valet. Hur nära man var att få respektive förlora ett mandat. MP:s mandat togs ganska tidigt så en ökning med 1,5- 2% skulle säkert kunna ge 3 mandat.

FP tror jag får svårt att komma över 5 mandat.

TOMMY RYDFELDT sa...

Pierre!

Jag menade alltså i Varberg. Där kan nog MP ta 3 mandat och FP max 5 mandat.

I Kungsbacka tog Kungsbackaborna, KD och Centern de sista mandaten och lever alltså farligt.