måndag, juni 30, 2008

Var finns kommunikationsstrategin hos alliansen?

Det man kan skriva om alliansen är att det är ofta bra beslut men ack så dåligt lanserade. FRA lagen är dock både ett dåligt beslut och Pr-mässig katastrof. Även om det förmodligen har mindre påverkan på opinionen än vad många tror trots all e-post till riksdagsledamöter och regeringen.

Jag skrev för nästan ett år sedan ett inlägg som handlade om alliansens kommunikations- strategi eller snarare bristen på den.
Finns här.

Man låter media och intressegrupper styra debatten. Sommaren och almedalsveckan 2007 var långt ifrån bra. Man kommenterade inte utspel som andra gjorde.

Sjukförsäkringsförslaget som börjar gälla imorgon är det senaste exemplet på dålig kommunikation. Till stora delar bra förslag som om det fungerar rätt kommer fånga upp långtidssjuka tidigare istället för att det som nu nästan alltid slutar i förtidspension.

Men media och intressegrupper har fått det att verka som att blir man svårt cancersjuk får man bara vara sjukskriven 1 år sedan måste man jobba. Och regeringen har passivt låtit detta felaktiga budskap rota sig.

A-kasseavgiften var det likadant med. LO har fått hamra in att människor lämnar facket på grund av ökade a-kasseavgift och inte det riktiga skälet att LO m.fl. inte lyckas göra medlemskapet attraktivt.

Sedan vet jag inte vad man tänkte när ministrar efter ministarar på frågan varför opinionsundersökningarna visade på dåliga siffror svarade:

”Vi har tagit en del impopulära beslut”

Det blir ju indirekt ett erkännande att man tagit beslut som inte är bra. Suck!!!!!

Aftonbladet visar idag att alliansen betar av sina vallöften. Det är en handlingskraftig regering som genomför bra politik. Men kommunikationen tycks fortfarande vara satt på undantag.

Aftonbl