lördag, april 28, 2012

Sensationellt avslöjande om Jonas Sjöstedt

Känns konstigt idag. Inget är som det brukar. Nämligen, Jonas Sjöstedt (V) har inte krävt något statsråds avgång. Sensation på gång?

Det är han som är partiordförande för Vänsterpartiet, måste jag väl tillägga. Eftersom många svenskar enligt en undersökning inte vet vem han är.
Jonas Sjöstedt?

Igår krävde han handelsministerns avgång. Han öppnade också för att kräva Carl Bildts avgång.

När ett sådant krav bara blir en nyhet bland andra kanske Jonas Sjöstedt borde fundera över trovärdigheten.

Vem vet om några månader kräver han säkert Eskil Erlandssons avgång. Och då är det förmodligen det 17:e statsråd han kräver skall avgå.

DN Exp GP SVd

torsdag, april 26, 2012

Västtrafik har ledningsproblem

Videos och bilder från biljettkontrollanternas framfart är ingen vacker syn. Det är ju enkelt att skylla på dem men ansvaret ligger på Västtrafiks ledning och slutligen styrelse.

Vad jag förstår följer kontrollanterna det regelverk Västtrafik satt upp.

Man hävdar så kallat envarsingripande som ger alla rätt att ingripa och hålla fast någon som begått brott tills polis kommer.

Men just detta är problematiskt. Man är ju inte allmänhet som råkar få se ett brott och ingriper. Man letar systematiskt efter fuskare Och hur långt kan man gå för att beivra detta?

Vakter utanför en restaurang måste ha godkännande av polis och viss utbildning. Det man brukar säga "har bricka".

Ingen av biljettkontrollanterna skulle kunna stå utanför en restaurang men leta fuskare och hålla kvar dem är alltså möjligt.

Hur har Västtrafiks ledning tänkt här?

Det skulle vara intressant om en åklagare prövade detta.

Och sedan berömda videon dök upp på You tube och Facebook har ledningen, och speciellt VD Lars Backström, agerat minst sagt underligt och bara förvärrat det hela.

Först kallade man till presskonferens och stod 100% bakom ingripandet. Det fanns ingen öppning om att titta över regler eller gå igenom vad som hänt.

Västtrafiks lednings brist på insikt skapade bara en protestvåg och ledningen fick kalla fötter. Då vänder VD:s Lars Backström i Västnytt.

Han är kritiskt mot ingripandena och "vill inte se detta igen".

Nu reagerar givetvis biljettkontrollanterna. Och vad gör Lars Backström då, jo han vänder på nytt. Uttryckt sig oklart, menade inte den incidenten osv. De gör ett bra jobb, är det nya budskapet.

Västtrafik har klara ledningsproblem. Inte bara har man en VD som inte klarar av att leda verksamheten utan chefer under lider av samma problem.

Glöm inte att det är samma ledning som när det nya biljettsystemet infördes skyllde på passagerarna. Att man inte kunde informera och infört ett obegripligt system hade man ingen tanke på.

måndag, april 23, 2012

Backa läkarhus skall driva närakuten i Kungsbacka

För en stund sedan avslöjade Närsjukvården i Region Halland att ny entreprenör på närakuten i Kungsbacka blir Backa Läkarhusgruppen. Man driver sju vårdcentraler i Västra Götaland och också en stor jourcentral. Man har bred erfarenhet av just jourverksamhet.

Därmed lämnar Carema närakuten vid årsskiftet.

Personligen tycker jag det är kul att ett litet men väletablerat företag kunde vinna upphandlingen. Det blir korta vägar till ledningen.

Viktigt också att en av de tre ägarna går in som verksamhetschef på närakuten.

Samtliga fyra anbudsgivare uppfyllde de hårdare kvalitetskrav vi satt.

Jag vill betona att utvärderingen bygger enbart på inkomna anbud. Det faktum att Carema fått utstå kritik från bland annat Socialstyrelsen har inte påverkat vem som vunnit upphandlingen.

Förhoppningsvis skall vi med ny entreprenör få en nystart med lite färre rubriker om missnöjda patienter.

Här är länk till deras hemsida.

Här är länk till Närsjukvårdens pressmeddelande.

Media: Dagens Medicin Norra Halland 
             SR Halland    
             SVT Hallandsnytt/Västnytt
             GP

söndag, april 22, 2012

Ogenomtänkta centerförslag inom kollektivtrafiken

Centerpartiet i Kungsbacka presenterade på fredagen fjorton förslag kring kollektivtrafiken. Jag förväntade mig bra förslag som skulle lyfta trafiken.

Men efter att ha läst deras förslag konstaterar jag att det bygger på väldigt mycket okunskap. En del av förslagen är direkt dåliga och man har inte presenterat någon form av finansiering.

För deras förslag kostar väldigt mycket pengar.

Jag kommenterar några punkter.

1. Man vill förlänga pendeltåget till Varberg och påstår att det finns utrymme på banan. Den frågan var ju uppe inför stationsbygget i Åsa. Och dåvarande Banverket (numera Trafikverket) konstaterade att det var fullt på banan. Man tvekade till och med inför ett stopp i Åsa.

Centerpartisten Ola Johansson, då kommunalråd nu riksdagsledamot, bloggade om kapacitetsproblemen i september 2009. Läs här.

Så länge vi har enkelspår in till Varberg så har banan kapacitetsproblem. Det går säkert att peta in något tåg här och där men skall det fungera behöver man upp i minst 30 minuters trafik i rusningstrafik.

Och är det verkligen traditionell pendeltågstrafik med stopp överallt vi skall ha till och från Varberg? Jag tror inte Varbergsbor skulle byta åkandet med Öresundstågen till ett tåg som stannar 11 gånger innan Göteborg C. Nu stannar det 3 ggr efter Varberg. Förhoppningsvis 4 ggr (vissa tåg) från december 2013 när Åsas station öppnar. Och de flesta från Varberg på morgonen har säkert Mölndal och Göteborg som första mål. Inte någonstans i Kungsbacka.

Dessutom krävs det två för att dansa tango. I detta fall tre. Och pendel till Varberg kräver att den kommunen och Region Halland är med i projektet. Jag tror med tanke på hur väl Öresundståget fungerar idag att det skulle vara svårt att få med sig både Region Halland och framför allt Varberg på traditionellt pendeltåg. För Varbergs del enbart för att få en station i Väröbacka.

Dessutom finns det kapacitetsproblem på sträckan Kungsbacka-Göteborg så nya tåg får inte plats på denna sträcka i rusningstrafik vilket också försvårar planeringen.

Genom att begära att man skall förhandla med Hallandstrafiken visar man att Centerpartiet i Kungsbacka inte vet hur kollektivtrafiken är organiserad. Region Halland är från 1 januari kollektivtrafikmyndighet i Halland. Hallandstrafiken är ett driftbolag. Det är regionen som beslutar om trafiken och skall betala i första hand. Det är lätt att begära att andra skall betala eller tänker man sig att det skall vara en tilläggsbeställning som Kungsbacka och Varberg skall betala. Vill Varberg detta?

2. Direktlinjer till Göteborg med buss föreslår man. Ett förslag som direkt motarbetar pendeltågen. Skall vi köra buss jämte tågen? Ogenomtänkt.

3. Man vill anpassa busstidtabellerna till att människor har sena pendlingstider. Förstår inte vad man menar. Sista bussen till t.ex Frillesås går 00.47. För tidigt? Eller vill (C) ha kvartstrafik dygnet runt? Finansiering?

4. Man vill ha samma taxa i hela kommunen. Men det har vi ju. Med ett undantag. Stadstrafiken i Kungsbacka är billigare för det är korta resor. Sådana resor kostar med kontoladdning 17.30  kr. Övriga resor kostar 26.30 kr. Man föreslår alltså något som finns.  Min uppfattning är tvärt emot deras. Vi borde ha fler zoner. Den som åker t.ex mellan Åsa och Frillesås borde inte betala mer än vad det kostar att åka med stadstrafiken i Kungsbacka.

Även övergången i norra kommunen har man missat. Idag kostar det 39.10 kr att åka från Kullavik centrum till Göteborg. Men åker man från Snipen kostar det bara 17.30. Ologiskt men det missar (C).

5. Man vill ha samma taxa, dvs Göteborgs, i hela Göteborgsregionen. Ok, det är bara att ta fram dessa miljoner. Skattehöjning? Intressant att se Centerpartiet när budgeten skall tas hur man skall finansiera detta. För man tror väl inte att Region Halland skall betala detta? Det får då bli en tilläggsbeställning som Kungsbacka får stå för själva. Precis som Halmstad gör vad gäller gratis resor för personer över 75 år.

6. Man vill samordna Hallandstrafikens och Västtrafiks biljettsystem. Välkommen i gänget. Det driver Folkpartiet redan. Alltså inget nytt. Men bra om fler partier stödjer Folkpartiet.

Men man föreslår att Västtrafiks krångliga och starkt kritiserade system införs även i Halland. Givetvis ingen bra idé. Hallandstrafikens system är ett gemensamt upphandlat med flera län bland annat Skåne. Så kallade Scanpointsystemet. Och används av sex län i Sverige. Det är inte kompatibelt idag med Västtrafiks system. Detta är problemet som måste lösas. Lösningen är inte Västtrafiks system i Halland.

Övriga punkter är inget som inte funderas över. T.ex ombyggd station och terminal i Kungsbacka är på planeringsstadiet. Även ombyggnad i Hede.

Jag förstår att Centerpartiet i Kungsbacka vill synas. Efter valet 2010 är man i total mediaskugga. Och syns man handlar det mer om centerpartister som arbetar för andra centerpartister som konsulter samtidigt som man är politiker.

Men lägger man förslag måste de vara genomtänkta, inte slå in öppna dörrar och framför allt vara finansierade. De fjorton punkterna uppfyller inget av detta.