Centerpartiet i Kungsbacka presenterade på fredagen 
fjorton förslag kring kollektivtrafiken. Jag förväntade mig bra förslag som skulle lyfta trafiken.
Men
 efter att ha läst deras förslag konstaterar jag att det bygger på 
väldigt mycket okunskap. En del av förslagen är direkt dåliga och man 
har inte presenterat någon form av finansiering.
För deras förslag kostar väldigt mycket pengar.
Jag kommenterar några punkter.
1.
 Man vill förlänga pendeltåget till Varberg och påstår att det finns 
utrymme på banan. Den frågan var ju uppe inför stationsbygget i Åsa. Och
 dåvarande Banverket (numera Trafikverket) konstaterade att det var 
fullt på banan. Man tvekade till och med inför ett stopp i Åsa.
Centerpartisten Ola Johansson, då kommunalråd nu riksdagsledamot, bloggade om kapacitetsproblemen i september 2009. 
Läs här.
Så
 länge vi har enkelspår in till Varberg så har banan kapacitetsproblem. 
Det går säkert att peta in något tåg här och där men skall det fungera 
behöver man upp i minst 30 minuters trafik i rusningstrafik.
Och
 är det verkligen traditionell pendeltågstrafik med stopp överallt vi 
skall ha till och från Varberg? Jag tror inte Varbergsbor skulle byta 
åkandet med Öresundstågen till ett tåg som stannar 11 gånger innan 
Göteborg C. Nu stannar det 3 ggr efter Varberg. Förhoppningsvis 4 ggr 
(vissa tåg) från december 2013 när Åsas station öppnar. Och de flesta 
från Varberg på morgonen har säkert Mölndal och Göteborg som första mål.
 Inte någonstans i Kungsbacka.
Dessutom krävs det två 
för att dansa tango. I detta fall tre. Och pendel till Varberg kräver 
att den kommunen och Region Halland är med i projektet. Jag tror med 
tanke på hur väl Öresundståget fungerar idag att det skulle vara svårt 
att få med sig både Region Halland och framför allt Varberg på 
traditionellt pendeltåg. För Varbergs del enbart för att få en station i
 Väröbacka.
Dessutom finns det kapacitetsproblem på 
sträckan Kungsbacka-Göteborg så nya tåg får inte plats på denna sträcka i
 rusningstrafik vilket också försvårar planeringen.
Genom
 att begära att man skall förhandla med Hallandstrafiken visar man att 
Centerpartiet i Kungsbacka inte vet hur kollektivtrafiken är 
organiserad. Region Halland är från 1 januari kollektivtrafikmyndighet i
 Halland. Hallandstrafiken är ett driftbolag. Det är regionen som 
beslutar om trafiken och skall betala i första hand. Det är lätt att 
begära att andra skall betala eller tänker man sig att det skall vara en
 tilläggsbeställning som Kungsbacka och Varberg skall betala. Vill 
Varberg detta?
2. Direktlinjer till Göteborg med buss 
föreslår man. Ett förslag som direkt motarbetar pendeltågen. Skall vi 
köra buss jämte tågen? Ogenomtänkt.
3. Man vill anpassa
 busstidtabellerna till att människor har sena pendlingstider. Förstår 
inte vad man menar. Sista bussen till t.ex Frillesås går 00.47. För 
tidigt? Eller vill (C) ha kvartstrafik dygnet runt? Finansiering?
4.
 Man vill ha samma taxa i hela kommunen. Men det har vi ju. Med ett 
undantag. Stadstrafiken i Kungsbacka är billigare för det är korta 
resor. Sådana resor kostar med kontoladdning 17.30  kr. Övriga resor 
kostar 26.30 kr. Man föreslår alltså något som finns.  Min uppfattning 
är tvärt emot deras. Vi borde ha fler zoner. Den som åker t.ex mellan 
Åsa och Frillesås borde inte betala mer än vad det kostar att åka med 
stadstrafiken i Kungsbacka.
Även övergången i norra 
kommunen har man missat. Idag kostar det 39.10 kr att åka från Kullavik 
centrum till Göteborg. Men åker man från Snipen kostar det bara 17.30. 
Ologiskt men det missar (C).
5. Man vill ha samma taxa,
 dvs Göteborgs, i hela Göteborgsregionen. Ok, det är bara att ta fram 
dessa miljoner. Skattehöjning? Intressant att se Centerpartiet när 
budgeten skall tas hur man skall finansiera detta. För man tror väl inte
 att Region Halland skall betala detta? Det får då bli en 
tilläggsbeställning som Kungsbacka får stå för själva. Precis som 
Halmstad gör vad gäller gratis resor för personer över 75 år.
6.
 Man vill samordna Hallandstrafikens och Västtrafiks biljettsystem. 
Välkommen i gänget. Det driver Folkpartiet redan. Alltså inget nytt. Men
 bra om fler partier stödjer Folkpartiet.
Men man 
föreslår att Västtrafiks krångliga och starkt kritiserade system införs 
även i Halland. Givetvis ingen bra idé. Hallandstrafikens system är ett 
gemensamt upphandlat med flera län bland annat Skåne. Så kallade 
Scanpointsystemet. Och används av sex län i Sverige. Det är inte 
kompatibelt idag med Västtrafiks system. Detta är problemet som måste 
lösas. Lösningen är inte Västtrafiks system i Halland. 
Övriga
 punkter är inget som inte funderas över. T.ex ombyggd station och 
terminal i Kungsbacka är på planeringsstadiet. Även ombyggnad i Hede.
Jag
 förstår att Centerpartiet i Kungsbacka vill synas. Efter valet 2010 är 
man i total mediaskugga. Och syns man handlar det mer om centerpartister
 som arbetar för andra centerpartister som konsulter samtidigt som man 
är politiker.
Men lägger man förslag måste de vara 
genomtänkta, inte slå in öppna dörrar och framför allt vara 
finansierade. De fjorton punkterna uppfyller inget av detta.