torsdag, september 13, 2007

Infomaster försökte bluffa till sig pengar av mig

Idag skriver Dagens Nyheter om företaget Infomaster. Jag har erfarenhet av dem.

Jag driver eget företag. För något år sådan kom plötsligt en faktura från företaget. Man ville ha pengar för införande i en katalog. Jag hade aldrig svarat detta företag utan regelmässigt slängt deras erbjudanden om införande i denna katalog.

Vad tog man betalt för?

En chansning från Infomaster. Betalar någon för att slippa obehag eller betalar någon därför man inte kommer ihåg om man beställt denna tjänst? I båda fallen får man pengar man inte skall ha.

Jag skickade givetvis ett klagomål till företaget och polisanmälde dem. Jag meddelade dem också att jag gjort polisanmälan. För mig var detta givetvis försök till bedrägeri.

Då fick jag brev tillbaka att fakturan var struken.

Det kanske hörde ihop med att Infomaster ville ha betalt för införande under en rubrik som är totalt fel bransch. Hur trovärdiga skulle de vara i tingsrätten om de hävdar att jag vill vara med under en bransch jag inte är verksam i?

Tyvärr la polisen ner anmälan efter ca: 1 år. Jag ”förhördes” av polisen per telefon. Förstod då vart det lutade då alla frågor handlade om huruvida jag lidit skada. Jag uppfattade det som ledande frågor för att kunna lägga ner.

Mitt råd är till dem som får fakturor från Infomaster ni inte beställt:

Bestrid dem och polisanmäl företaget. Går dem till kronofogden, fortsätt bestrida och ta striden i tingsrätten.

Till slut blir detta för dyrt för dem och kanske, jag skriver kanske, så slutar dem förhoppningsvis med denna bluffverksamhet. Och polisen kanske tar tag i några fall.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag höll på att bli riktigt blåst av en bredbandsleverantör. En väletablerad sådan också.

Här är ett tips ni bör beakta: om någon ringer och vill sälja något över telefon och hänvisar till att kontraktet "skrivs" muntligt genom bandinspelning, då ska ni ALLTID begära en orderbekräftelse via brev eller email. Även om det är ett företag ni litar på.

Det bolag jag litade på skickade redan månaden efter en faktura på det dyraste bredbandet de hade, vilket absolut inte var vad jag hade beställt. Och bandinspelningen kunde de inte hitta. Det tog fyra månader innan jag slutligen fick gå tillbaks till det abonnemang jag hade innan.

Alexius sa...

Jag instämmer helt! Ni som blivit blåsta bör skriva inlagor och bemöta stämningsansökningarna genom att bestrida dem i sin helhet och se till att det blir förhandlingar i rätten. Det blir i förlängingen helt omöjligt för Ronald Brånsgård och hans springpojke Marcus Petersson att delta vid förhandlingar i den omfattning de skickat in stämningar. Förutom att det tar tid och energi från Er så tar det på samma sätt tid och energi från parasiterna. Ni riskerar inte heller mer än att förlora målet och därmed ersätta skojarna med 1056kr utöver det som de kräver i bluff-fakturorna. Lycka till!