torsdag, juni 11, 2009

Tack Lasse!

Forsknings- och högskoleminister Lars Leijonborg (FP) meddelade idag att han avgår.
Jag gissar att nya uppdrag väntar. Han vore med sin erfarenhet en mycket bra EU kommissionär.

Såhär skriver han själv i ett pressmeddelande:

- Efter mer än fyra decennier i politiken och tjugo val- och folkomröstningskampanjer känner jag för att göra något annat. Jag har bestämt mig för att jag inte vill ladda om för en tjugoförsta valrörelse. Jag tänker alltså inte kandidera i valet 2010 och då är det naturligt att nu lämna regeringen, säger Lars Leijonborg.

- Jag är stolt över det jag åstadkommit under mina år som statsråd. Forsknings-propositionen 2008 innehöll den i särklass största forsknings- satsning som någonsin skett i Sverige. ESS i Lund för 13 miljarder kronor blir en av Europas största forskningsanläggningar och kommer att innebära ett stort lyft för svensk forskning. Globaliseringsrådets slutrapport innehåller en rad viktiga förslag, som tagits emot väl. Jag är tacksam mot Jan Björklund att jag fått tillfälle att fullfölja bland annat de uppgifterna. Jag har satt stort värde på samarbetet med mina kollegor i regeringen och Fredrik Reinfeldts ledarskap under de här åren, säger Lars Leijonborg”


Lars Leijonborg är en veteran i Folkpartiet.

FPU ordförande, partisekreterare, chefredaktör för tidningen NU, tjänsteman i regeringskansliet 1976-82, riksdagsman, gruppledare, partiordförande och statsråd m.m.

Och Lars Leijonborg kommer alltid bli ihågkommen för valet 2002. Då han och Folkpartiet var mer eller mindre utslagna och hänvisade till 4% spärren men gjorde ett kanonval.

Tack Lasse och lycka till på nya uppdrag.

DNExpressAftonblSvdSydsvGPSvd2Svd3DN

Inga kommentarer: