torsdag, april 01, 2010

Varför saknas bra legala alternativ?

Svenska Dagbladet skriver idag om IPRED lagen och konstaterar att endast tre ärenden har lämntas till domstol.

Så kallad pratstreaming ökar också. Men enligt olika bedömare så har fildelningen minskat.

Det jag inte förstår är att skivbolag och filmbolag lägger så lite kraft på legala alternativ.

Varför finns inte skivbolags alla inspelningar att köpa och ladda ner? Varför krånglar man till det?

Jag har en massa vinylskivor med musik jag skulle vilja köpa som CD eller gärna fil. Men många gånger är det hopplöst att hitta dem på CDON och liknande sidor.

Jag skall ge tre exempel. Mike Batt gav ut en skiva som heter Tarot suite. Enligt mitt tycke en mycket bra skiva. Men den finns varken som CD eller köpt nedladdning.

En stor hit i början av 80-talet var Den sidste vals med Lone Kellerman. Finns inte heller att köpa.

Jag hörde på NRK musik med norrmannen Julian Berntzen. Och det är musik från 2000 talet.( Låter som en blandning av ELO och Beatles) Så det borde gå och köpa. Men inte på svenska sidor. Så jag gick in på norska CDON. Där fanns den, men för att köpa och ladda ner måste jag ha norskt personnummer.

Så jag får väl be min kusin som bor i Oslo köpa den till mig.

Jag skulle kunna räkna upp massor av exempel på musik jag vill köpa men som inte går att köpa. Är jag ensam om detta? Hur mycket pengar förlorar skivbolagen därför att musiken inte finns att köpa?

Svd123

Inga kommentarer: