söndag, september 02, 2007

Maria Crofts har fel

Krönikören Maria Crofts skriver i Dagens Nyheter om fastighetsskatten och dess finansiering och menar att de nya reglerna kommer framför allt att drabba dem som har bostadsrätter i storstäderna. Men det stämmer inte.

Hon ser bara bostadsrätter på höjden som är hyreshustaxerade.

Och menar vidare:

”Men för bostadsrättsägarna i storstäderna får den sänkta fastighetsskatten inte samma dramatiska betydelse. Ett av skälen till det är att fastighetsskatten varit lägre på flerfamiljshus än på småhus. Det finns helt enkelt inte lika mycket pengar att hämta hem.”

Men de stora förlorarna är de som bor i bostadsrätt som är småhustaxerade. Speciellt de i storstädernas förorter. Jag kan ta min egen förening som exempel.

Idag har vi en fastighetsskatt på ca: 80.000. Från årsskiftet höjs den till 99 000 kr. Hade vi haft hus på höjden hade avgiften blivit 19 800 kr.

Samtidigt skall småhustaxerade bostadsrätter ta alla försämringar som finansieringen ger.

Konstigt att skattepolitiker, ekonomijournalister och andra förståsigpåare glömmer denna grupp som hamnar väldigt snett i avskaffandet av fastighetsskatten. Jag kan inte tro annat än att de beror på okunnighet.

Jag har tidigare skrivit om det här. Läs mitt inlägg.

Inga kommentarer: