torsdag, augusti 16, 2007

Alliansens kommunikationsstrategi - Artikel i NU

Idag får jag publicerat en artikel i liberala nyhetsmagasinet NU. Den handlar om en fråga jag tagit upp tidigare, alliansens kommunikationsstrategi, eller brist på sådan.

Jag vill vinna valet 2010. Men då måste man lära sig att kommunicera bättre.

Här är artikeln.

Har alliansen någon kommunikationsstrategi?

Inför valet 2006 fanns en så kallad äntringsstyrka och många sakområden var färdigförhandlade. Ingen borgerlig regering hade varit så förberedd. Eftersom alliansen ville förändra Sverige trodde jag att man också förberett hur förändringarna skulle kommuniceras.

Efter valet hade man världens chans att vinna debatten. Vi hade en socialdemokrati som förlorat valet, stod utan partiledare och till stora delar utan politik.

Men alliansen tog inte chansen

För att vinna debatten är lika viktigt som att genomföra förändringarna. Det som på engelska lite föraktfullt kallas ”spin”.

Defensiva argument

När förslag efter förslag lades var man dåliga på att tala om varför de lades och syftet.

När opinionssiffrorna blev sämre möttes vi av budskapet att ”vi har genomfört on del obekväma förslag”, precis som det var en ursäkt.

När man använder den sortens defensiva argument så bekräftar man på något sätt att den politiken man för inte är bra. Och ingen kan väl tro att ett sådant budskap ökar väljarstödet?

Sommaren 2007 har också varit rätt bedrövlig. Tydligen tog regeringen och dess medarbetare semester. Trots att man vet att från midsommar fram till skolan börjar så är det oerhört populärt för intresseorganisationer att göra utspel och media att fylla tidningar med undersökande reportage, som ofta kommenteras av så kallade experter.

Kritik stod okommenterad

Jag trodde i min enfald att det fanns en grupp som tittad igenom dagens utspel och såg till att ett statsråd eller statsekreterare fanns tillgängliga för kommentarer. Men så var inte fallet. Kritik stod okommenterad.

För det första tycker jag regeringen genomfört många bra förslag. För det andra vill jag vinna valet 2010. Helst med ett stärkt folkparti.

Man måste driva debatten

Men då måste man lära sig att kommunicera. Att vara tillgänglig. Att driva den politiska debatten och inte alltid komma på defensiven.

Om man har en kommunikationsstrategi måste den omedelbart ses över. Saknas en sådan måste man skaffa en sådan väldigt snabbt.

Tommy Rydfeldt (fp)
Landstingspolitiker
Kungsbacka

Inga kommentarer: