Jag har blivit uppmärksammad på en insändare i Hallands Nyheter. Tryck här.
I den beskriver en patient svårigheten att få boka en tid på Vårdcentralen över disk. Enligt skribenten blev vederbörande uppmanad att gå hem och ringa för att sedan bli uppringd. Den vårdcentral det gällde tillhör Region Halland.
Detta låter för mig onödigt byråkratiskt och ologiskt. Inte speciellt kundvänligt eller exempel på bra bemötande. Detta är ingen kritik mot medarbetaren. Har man sådana rutiner är det dessa det är fel på.
Att hantera den här sortens frågor ligger i det uppdrag närsjukvårdsförvaltningen och vårdcentralerna har. Men om det inte fungerar och hanteringen inte är rimlig blir det givetvis en politisk fråga.
Jag har nu bett om en redovisning till Driftnämnden Närsjukvårds arbetsutskotts första möte i början på januari. Jag vill veta vilka rutiner man har och hur det hanteras på samtliga 24 vårdcentraler med filialer i Halland, inte bara på den som nämns i insändaren.
Då får vi ju veta om detta var ett undantag eller rutin som fler har.