Twitter

Följ mig på Twitter. @rydfeldt

fredag, mars 30, 2012

Lööf och Sjöstedt inga frälsare

I dagens mätning av DN/Ipsos får rödgröna egen majoritet. Snarare en trötthet med alliansen än en rödgrön offensiv. Men trötthet kan efter att man sovit ut förvandlas till energi för alliansen.

Stefan Löfven har taktiken att säga så lite som möjligt. Samma taktik hade Mona Sahlin, men när hon började prata så rasade Socialdemokraterna.

Förr eller senare måste någon presentera ett regeringsalternativ mot alliansen. Hur skall det se ut? Och hur ser politiken ut? Förmögenhetsskatt? Ny fastighetsskatt? Avskaffa ROT och RUT? Tillbaka till flummig skolpolitik?

Och vem skall samarbeta med vem av oppositionen?

Två saker kan man notera. Centerpartiets byte till Annie Lööf som partiledare och Vänsterpartiets byte till Jonas Sjöstedt har inte gett mer än tillfälliga lyft i opinionen. Man är tillbaka där man startade. Nytt byte?

Kanske därför Jan Björklund sitter så säkert. Partiledarbyte är inte alltid lösningen när opinionssiffrorna går ner.

Och Sverigedemokraterna, som hamnat i politiskt bakvatten, nere på 4,2%. Det sista mycket glädjande.

GP SVD SR ekot

tisdag, mars 27, 2012

Tågstation men inget biljettsystem

Kommunstyrelsen i Kungsbacka har ställt sig bakom byggande av en tågstation i Åsa. Den skall kunna invigas i december 2013.

Det innebär att vissa av Öresundstågen kommer stanna i Åsa.

Men det finns ett problem.

Kommer man till stationen med Västtrafikkort med så kallad kontoladdning får man inte åka med.
Kort som inte gäller på Öresundståg
Det gäller inte på Öresundstågen. Så man riskerar att stå med en station men inget biljettsystem.

När någon vill åka från Åsa till t.ex Onsala gäller två system. Först köpa enkel biljett till Kungsbacka. Sedan använda Västtrafikkortet från Kungsbacka till Onsala. Förmodligen ganska dyr resa då övergång inte gäller.

Ytterligare ett exempel på varför Västtrafik och Hallandstrafikens biljettsystem måste samordnas. Vilket jag föreslagit i en motion. Läs här.

När nu Region Halland och Västra Götalandsregionen är ägare till sina båda länstrafikbolag borde detta var enklare. Två parter som båda borde vilja öka resande med kollektivtrafik,

söndag, mars 25, 2012

Vad skall hända med West Sweden?

West Sweden etablerade sig i början av 90-talet. Innan Sverige gick med i EU men då medlemsansökan var inlämnad.

Västra Sverige behövde en organisation som arbetade med EU frågor och som fanns på plats i Bryssel.

Jag var som kommunstyrelsens ordförande i Kungsbacka med i processen och Kungsbacka tog beslut att bli medlem.

Vi kunde då väldigt lite om EU och EU frågor. West Sweden blev då en viktig länk in i EU för kommuner i västra Sverige.

Sedan dess har mycket hänt. Vi har nu två regioner i västra Sverige med ansvar för frågor kring EU som inte landstingen hade. Samt ett regionförbund i Värmland.

Dessutom kan kommunerna betydligt mer om EU och har ofta ansvariga tjänstemän som arbetar med EU frågor.

Så det var riktigt att West Sweden bildades.

Nu kommer det kritik att inte West Sweden inte gjort så mycket. Men det krävs två för att dansa tango. Och kommunerna har inte alltid varit så aktiva.

Nu vill Västra Götalandsregionen att man lägger ner West Sweden.

Jag tror det är riktigt att nu utvärda West Sweden och se vilket behov Halland, Västra Götaland och Värmland har när det gäller service kring EU.

Jag ser inget konstigt i att man kanske kommer fram till att lägga ner West Sweden med tanke på hur annorlunda kunskapen är om EU idag.

Men någon form av representation behövs för västra Sverige i EU. Vad vill man få ut av den och hur skall den se ut? Vem skall vara huvudman? Västra Götalandsregionen, Region Halland och Regionförbundet Värmland tillsammans? Skall intresserade kommuner också kunna bli medlemmar?

Det är frågor som nu bör diskuteras.


Anpassad sökning