Resandet ökade med 5,5% jämfört med 2015 vilket gör att Hallandstrafiken klarade målet som regionfullmäktige satt upp på 5%.
Pendeltåg i Kungsbacka |
Öresundståget fortsätter att öka, nu med 3,5%. Sedan Hallandstrafiken, Skånetrafiken och Västtrafik tog över trafiken 2009 har resandet ökat med hela 136%.
Omläggningar av stadstrafiken i Varberg och Kungsbacka gör att trafiken där fortsätter att öka kraftigt.
I Varberg med 36,3% och i Kungsbacka med 33,8%. Men trafiken i Falkenberg ökar också, detta år med 10%. Halmstads stadstrafik nådde under 2016 hela 4 miljoner resor och en ökning av resandet med 5,7%.
Pendeltåget till Göteborg från Kungsbacka hamnar på minus 0,6% men de siffrorna skall man vara försiktig med då mätmetoden kan ifrågasättas. Från 2017 mäts alla på- och avstigande och då kommer vi få bra exakta siffror.
Öresundståg i Åsa |
- I snitt reser 5060 personer norrut från Kungsbacka,4400 med pendeltåg (från Kungsbacka, Hede och Anneberg) och 660 personer med Öresundståget från Kungsbacka. Motsvarar ca: 100 bussar.
- I snitt 2356 personer kliver av och på Öresundståget (i båda riktningarna) i Kungsbacka. Flest stiger av- och på i Varberg,4620 personer, följt av i Halmstad 4457 personer. Men i Halmstad kliver dessutom i snitt 475 personer på och av Pågatåget som går söderut till Helsingborg. En nysatsning med tågtrafik som startade i december 2015 i och med att tunneln genom Hallandsåsen öppnade.
- Intressant är att 64% som kliver på Öresundstågen i Varberg åker norrut. Dessa tåg har verkligen ökat arbetsmarknadsområdet. Många pendlar till Kungsbacka och Göteborg. Även majoriteten av de som åker från Falkenberg (58%) och Halmstad (61%) åker norrut.
- Åkandet från Åsa station har tydligt påverkats av trängseln på tågen. Jag vet flera som slutade åka. Ändå ökar antalet på- och avstigande till i snitt 888 personer vilket är 5,1%. Att trängseln har påverkat åkandet styrks också av att antalet påstigande på Öresundståget i Kungsbacka norrut har minskat lite och sannolikt flyttat över till pendeltåget. Den nya morgonturen från Åsa och dubbelkopplade tåg kommer säkert öka resandet rejält.
Pågatåg på Halmstads centralstation |
Och det är en utmaning då det redan är fullt på spåren.
Fotnot: För den som ser bussar målade i Västtrafiks färger kan det kanske upplevas konstigt men Hallandstrafiken och Region Halland ansvarar för all kollektivtrafik i Halland. Bestämmer vilka linjer det skall vara och står också för underskottet.
Att Västtrafik står för driften i Kungsbacka är av historiska skäl. Man hade tidigare ett samarbete enbart i Göteborgsregionen och för alla som tar sig till Göteborg är det viktigt att man kan åka på samma kort.