Bandet klipptes av en representant från Trafikverket, från kommunen sida av kommunstyrelsens ordförande Per Ödman och från Region Halland regionstyrelsens ordförande Gösta Bergenheim.
Bandklippning |
Trafikverkets klara besked är idag att innan tunneln i Varberg är klar med dubbelspår går det helt enkelt inte att stanna på fler ställen.
Det kan ju av politiker som vill göra politiska poäng kallas för att "man inte vill". Och det blir ju ganska riskfritt som politiker att lova diverse tåg och stopp och sedan skylla på Trafikverket.
Jag är orolig för den nya tidtabell som är lagd. Det kommer ju avgå ytterligare en massa tåg från Göteborg till väldigt många platser runt Göteborg och även till t.ex Stockholm och risken är stor för förseningar.
Speciellt i rusningstrafik är det oerhört trångt.
Att det i dagsläget inte går att samordna Västtrafiks biljettsystem med övriga södra Sverige är ju också ett minus. Man kan köpa sms biljett men då kostar det extra. En insändare påpekade detta idag i Kungsbacka Posten och vi i Hallandstrafiken måste titta på frågan.
Smartphone är så vanligt idag att det knappast är rimligt att köp via telefon skall kosta extra.
Första tåget stannade i Åsa |
Men nog om detta. Idag kan vi glädjas att fler kan åka tåg. Att södra delen av Kungsbacka och norra delen av Varberg får ett snabbt alternativ till Kungsbacka, Mölndal och Göteborg.
Roligt att så många intresserade kom och var med på invigningen.
Det skall bli intressant att följa framöver hur resandet utvecklas.