fredag, oktober 04, 2013

Tekniken kan inte lösa biljettproblem när Åsa station öppnar

Jag har länge drivit att man skall kunna samordna Västtrafiks och Hallandstrafikens biljettsystem. Så kallade månadskort är inga problem utan det är de som reser med kontoladdningar.

Jag kan köpa biljett i Köpenhamn med mitt Hallandskort och åka till Kungsbacka eller Göteborg. Men jag kan inte ta mitt västtrafikkort och åka från Göteborg längre än till Kungsbacka. Däremot från Kungsbacka till Strömstad och Mariestad men inte till Varberg från Kungsbacka.
 
Förvirrande? Och hur skall det då inte vara för resenären. Jag sitter ändå i Hallandstrafikens styrelse.


Utmaningen kommer när Åsa station öppnar med invigning 14 december.
Det är Öresundståget som stannar och där man åker med Hallandstrafikens kort. På bussen till tåget kommer finnas dubbla automater.
Åsa station som invigs 14 december

Men skall man vidare i Västtrafiks system kommer passageraren att få fortsätta med deras kort.

Man har på Hallandstrafiken försökt hitta lösningar men hittar inga. Problemet är Västtrafiks kort som inte kan samordnas med andra kort.

Göteborgs Postens duktiga trafikreporter Ulf Nyström beskrev Västtrafiks biljettsystem såhär för några veckor sedan:

"Västtrafiks utskällda betalsystem är världsunikt. Nu skall det ersättas med ett nytt världsunikt system för 120 miljoner kronor"

När det gäller trafik söderut går det utmärkt. Skånetrafikens biljettsystem är samordnat med Hallandstrafiken och de båda bolaget har t.ex gemensamma sommarkort.

Givetvis kommer många resenärer bli upprörda och jag hoppas det sätts så mycket press på Västtrafik att när man nu återigen gör om sitt system att det går att samordna med andra. Tyvärr tyder inte de första rapporterna på det.

Förhoppningsvis kan man till att börja med åtminstone via en app på en smartphone kunna resa över gränserna. Men att han en särskild telefon borde inte vara krav för att kunna resa enkelt över länsgränser med olika trafikslag.

Hallandstrafiken höjer taxorna med 6%.

Media var lite snabba när regionstyrelsen i Region Halland beslöt att bemyndiga Hallandstrafiken och dess styrelse, där jag sitter med, att höja taxorna med upp till 7%.

Man gick direkt ut med att så blir det.

Men idag hade styrelsen sitt sammanträde och beslutet blev 6%. För periodkorten blir det 5,25% och för kontantbiljett 6,20%.

Det innebär för en resa, med Öresundståget från Kungsbacka till Halmstad, en höjning på kontantbiljetten med ca: 10 kr. Från 157 kr till 167 kr.

Men det går att köpa reskort och få 20% rabatt och så kallad duobiljett finns också.
Många tänker nog inte på att rabattmöjligheter finns.

Höjningen berör inte den trafik Västtrafik kör i Kungsbacka utan Öresundståget och Hallandstrafiks busstrafik i Kungsbacka och resten av länet.

Varför denna höjning? Egentligen tre skäl. Skånetrafiken tar bort trafik från Öresundstrafiken och lägger över den på pågatågen. Då blir Hallandstrafikens del av Öresundstågen större. Sedan ökar index, dvs priset för det entreprenörerna får och så blir det mer trafik.

Ökning sker t.ex i samband med att Åsa station öppnar, stadstrafiken i Varberg får en ökning och så även stadstrafiken i Halmstad. Men också antalet turer på Öresundstågen ökar. Fler avgångar ger trafik varje halvtimma vid fler tidpunkter på dygnet.

Ungefär 50% av trafiken finansieras med skattemedel. Kan variera något. Ökar kostnaderna med 3% måste taxan höjas 6%.
En kontantfri buss från Hallandstrafiken. Foto: Maja-Lena Hamrén/SR Halland
Här är ett exempel: Man har en trafik som kostar 100 miljoner och får 50 miljoner i biljettintäkt. Index ökar med 3 miljoner. För att kompensera det måste taxan höjas med 6% som ger 3 miljoner. Alternativt är att skattebetalarnas tillskjuter 1,5 miljoner.

Halland är ett tillväxtlän och behöver bygga ut kollektivtrafiken de närmaste åren. Det finns många linjer som behöver förstärkas och kan ge fler resanden. Jag tror vi kommer få fortsatt ökat resande på Öresundstrafiken med fler avgångar som följd. T.ex stadstrafiken i Kungsbacka men även ytterligare i Varberg måste byggas ut.

Hur skall detta finansieras? Att höja taxan med 6% varje år går inte. Då slutar människor resa.

Detta är en fråga Region Halland måste ta i ordentligt. Hur vill vi att kollektivtrafiken 2020 skall se ut? Det finns möjligheter att öka resandet kraftigt men det kostar pengar. Så den viktigaste frågan blir till slut återigen; Hur finansierar vi det?