Centerpartiet i Kungsbacka presenterade på fredagen
fjorton förslag kring kollektivtrafiken. Jag förväntade mig bra förslag som skulle lyfta trafiken.
Men
efter att ha läst deras förslag konstaterar jag att det bygger på
väldigt mycket okunskap. En del av förslagen är direkt dåliga och man
har inte presenterat någon form av finansiering.
För deras förslag kostar väldigt mycket pengar.
Jag kommenterar några punkter.
1.
Man vill förlänga pendeltåget till Varberg och påstår att det finns
utrymme på banan. Den frågan var ju uppe inför stationsbygget i Åsa. Och
dåvarande Banverket (numera Trafikverket) konstaterade att det var
fullt på banan. Man tvekade till och med inför ett stopp i Åsa.
Centerpartisten Ola Johansson, då kommunalråd nu riksdagsledamot, bloggade om kapacitetsproblemen i september 2009.
Läs här.
Så
länge vi har enkelspår in till Varberg så har banan kapacitetsproblem.
Det går säkert att peta in något tåg här och där men skall det fungera
behöver man upp i minst 30 minuters trafik i rusningstrafik.
Och
är det verkligen traditionell pendeltågstrafik med stopp överallt vi
skall ha till och från Varberg? Jag tror inte Varbergsbor skulle byta
åkandet med Öresundstågen till ett tåg som stannar 11 gånger innan
Göteborg C. Nu stannar det 3 ggr efter Varberg. Förhoppningsvis 4 ggr
(vissa tåg) från december 2013 när Åsas station öppnar. Och de flesta
från Varberg på morgonen har säkert Mölndal och Göteborg som första mål.
Inte någonstans i Kungsbacka.
Dessutom krävs det två
för att dansa tango. I detta fall tre. Och pendel till Varberg kräver
att den kommunen och Region Halland är med i projektet. Jag tror med
tanke på hur väl Öresundståget fungerar idag att det skulle vara svårt
att få med sig både Region Halland och framför allt Varberg på
traditionellt pendeltåg. För Varbergs del enbart för att få en station i
Väröbacka.
Dessutom finns det kapacitetsproblem på
sträckan Kungsbacka-Göteborg så nya tåg får inte plats på denna sträcka i
rusningstrafik vilket också försvårar planeringen.
Genom
att begära att man skall förhandla med Hallandstrafiken visar man att
Centerpartiet i Kungsbacka inte vet hur kollektivtrafiken är
organiserad. Region Halland är från 1 januari kollektivtrafikmyndighet i
Halland. Hallandstrafiken är ett driftbolag. Det är regionen som
beslutar om trafiken och skall betala i första hand. Det är lätt att
begära att andra skall betala eller tänker man sig att det skall vara en
tilläggsbeställning som Kungsbacka och Varberg skall betala. Vill
Varberg detta?
2. Direktlinjer till Göteborg med buss
föreslår man. Ett förslag som direkt motarbetar pendeltågen. Skall vi
köra buss jämte tågen? Ogenomtänkt.
3. Man vill anpassa
busstidtabellerna till att människor har sena pendlingstider. Förstår
inte vad man menar. Sista bussen till t.ex Frillesås går 00.47. För
tidigt? Eller vill (C) ha kvartstrafik dygnet runt? Finansiering?
4.
Man vill ha samma taxa i hela kommunen. Men det har vi ju. Med ett
undantag. Stadstrafiken i Kungsbacka är billigare för det är korta
resor. Sådana resor kostar med kontoladdning 17.30 kr. Övriga resor
kostar 26.30 kr. Man föreslår alltså något som finns. Min uppfattning
är tvärt emot deras. Vi borde ha fler zoner. Den som åker t.ex mellan
Åsa och Frillesås borde inte betala mer än vad det kostar att åka med
stadstrafiken i Kungsbacka.
Även övergången i norra
kommunen har man missat. Idag kostar det 39.10 kr att åka från Kullavik
centrum till Göteborg. Men åker man från Snipen kostar det bara 17.30.
Ologiskt men det missar (C).
5. Man vill ha samma taxa,
dvs Göteborgs, i hela Göteborgsregionen. Ok, det är bara att ta fram
dessa miljoner. Skattehöjning? Intressant att se Centerpartiet när
budgeten skall tas hur man skall finansiera detta. För man tror väl inte
att Region Halland skall betala detta? Det får då bli en
tilläggsbeställning som Kungsbacka får stå för själva. Precis som
Halmstad gör vad gäller gratis resor för personer över 75 år.
6.
Man vill samordna Hallandstrafikens och Västtrafiks biljettsystem.
Välkommen i gänget. Det driver Folkpartiet redan. Alltså inget nytt. Men
bra om fler partier stödjer Folkpartiet.
Men man
föreslår att Västtrafiks krångliga och starkt kritiserade system införs
även i Halland. Givetvis ingen bra idé. Hallandstrafikens system är ett
gemensamt upphandlat med flera län bland annat Skåne. Så kallade
Scanpointsystemet. Och används av sex län i Sverige. Det är inte
kompatibelt idag med Västtrafiks system. Detta är problemet som måste
lösas. Lösningen är inte Västtrafiks system i Halland.
Övriga
punkter är inget som inte funderas över. T.ex ombyggd station och
terminal i Kungsbacka är på planeringsstadiet. Även ombyggnad i Hede.
Jag
förstår att Centerpartiet i Kungsbacka vill synas. Efter valet 2010 är
man i total mediaskugga. Och syns man handlar det mer om centerpartister
som arbetar för andra centerpartister som konsulter samtidigt som man
är politiker.
Men lägger man förslag måste de vara
genomtänkta, inte slå in öppna dörrar och framför allt vara
finansierade. De fjorton punkterna uppfyller inget av detta.