måndag, november 05, 2007

Har (s) glömt alla Sahlinskandaler?

Visst har Fredrik Reinfeldt rätt när han säger att ”det är alldeles för många moderater som gjort fel". Allt måste ju dock få rimliga proportioner.

Man skall akta sig för att sitta och kasta pil i en gummibåt. Och lite är det vad socialdemokrater gör nu. Alla partier drabbas förr eller senare av skandaler. Folkpartiets ”dataintrångsskandal” var inte speciellt kul.

Och socialdemokrater kan ju bara fundera på ett namn, Mona Sahlin.

Idag sprids myten att det handlade om inköp av Toblerone. Men det var något helt annat.

Vad var det? Jo inköp för privata semesterresor på statens kort. Uttag av kontanter i bankomat för privata utgifter, ett slags eget tillverkat förskott, på statens kort. Detta kommenterades av Mona Sahlin med följande ” ”jag tog ut ett förskott på lönen, och det kan väl de flesta göra.”

Jasså? Fråga ensamma mammor som kämpar varje månad för att få det att gå ihop.

98 eller var det fler p-böter? Obetalda dagisavgifter. Oskattad bil med körförbud. Bil hyrd privat på statens bekostnad. Indrivning av skatt av kronofogden, med mera med mera. Betalningsmoral saknades helt. Enda plus var att hon betalade tillbaka sina privata utgifter till staten. Även om det i vissa fall tog orimligt lång tid.

Har ni glömt så läs gärna denna krönika om Mona Sahlin av Expressens Britta Svensson.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Att jobba svart eller anlita svart arbetskraft snedvrider konkurrensen på markanden och leder till utslagning av ärliga företagare. Bolag går i konkurs och liv förstörs. Därför är det helt förkastligt att fuska med skatter. Den som är för en fungerande marknad fuskar inte. Dags för ärliga företagare att protestera! Nu får det vara nog med fuskare som använder otillåtna medel för att få konkurrensfördelar. Ärliga skattebetalare får betala notan för fusket!

Anonym sa...

I sak har du rätt om Mona Sahlin. Men så många mer än Sahlin, som fick sitta kvar, eller snarast komma tillbaka, var det inte. Vem kan räkna hur många moderater som åkt dit?

Anonym sa...

Varför drar du upp det när det är din egen regering som står inte bara med byxorna vid fötterna utan helt nakna i sin skriande inkompetens? Det ä ju iofs lite komiskt, ska moderaternas (och ditt eget partis dataintrång, mind you!) vara helt okej bara för att vissa idioter i sossarna varit lika off? Nej du Tommy, som man brukar säga i den juridiska världen, du har inget case i den här frågan och heller ingen bärighet. Din kritik ekar tom och faller platt till marken.

För övrigt kan man se ett litet mönster om man tittar: de sossar och vänsterpartister som tagits för fusk har börjat med det långt in i karriären (makt komrrumperar ju självklart det vet alla)medan moderaterna har det med sig upp, direkt ifrån sin vardag. Det säger något om kulturerna hos respektive partis gräsrötter.

TOMMY RYDFELDT sa...

Till Nicklas Eriksson

Jag förstår att du inte gillar att jag tar upp Toblerone Monas eskapader. Blir ju lite pinsamt när Sven-Erik Österberg (s) säger att ” moderater gör som de vill och följer inte lagar och regler” och pratar om moral.

Skall vi börja med Ove Rainer? Sossarna attackerade skatteplanering och vad gjorde justitieministern? Skatteplanerade. Och fick avgå. Och speciellt otur tycks (s) ha med just justitieministrar.

Vad Lennart Geijer gjorde vet ju alla numera. Laila Freivalds hade också problem med moralen. Hon var emot omvandling av bostadsrätter men köpte gärna själv. Och fick avgå. Sedan misskötte hon tsunamin och fick avgå gång nummer två. Sten Wickbom fick avgå för han var oduglig. Anna-Greta Leijon överskred befogenheter och medverkad i privatspaning. Och fick avgå.

Lars-Erik Lövdén försökte hindra andra att få köpa bostadsrätt men ville gärna köpa själv när huset ombildades.

Senast dömdes socialdemokraten Monica Rudin i Surahammar för valfusk.

2004 dömdes två socialdemokrater i Stockholm också för valfusk.

Skall jag fortsätta?

Och (s) pratar om moral och följa reglerna. God natt.

Anonym sa...

Jag förstår att du inte gillar att jag tar upp Toblerone Monas eskapader. Blir ju lite pinsamt när Sven-Erik Österberg (s) säger att ” moderater gör som de vill och följer inte lagar och regler” och pratar om moral.

Skall vi börja med Ove Rainer? Sossarna attackerade skatteplanering och vad gjorde justitieministern? Skatteplanerade. Och fick avgå. Och speciellt otur tycks (s) ha med just justitieministrar.

Vad Lennart Geijer gjorde vet ju alla numera. Laila Freivalds hade också problem med moralen. Hon var emot omvandling av bostadsrätter men köpte gärna själv. Och fick avgå. Sedan misskötte hon tsunamin och fick avgå gång nummer två. Sten Wickbom fick avgå för han var oduglig. Anna-Greta Leijon överskred befogenheter och medverkad i privatspaning. Och fick avgå.

Lars-Erik Lövdén försökte hindra andra att få köpa bostadsrätt men ville gärna köpa själv när huset ombildades.

Senast dömdes socialdemokraten Monica Rudin i Surahammar för valfusk.

2004 dömdes två socialdemokrater i Stockholm också för valfusk.

Skall jag fortsätta?

Och (s) pratar om moral och följa reglerna. God natt.

Snälle lille du, jag skiter väl i Monas idiotier! Du kan fortsätta rapa hur mycket du vill, lejonparten har jag redan kritiskt bloggat om själv och jag avskyr tanken på Mona Sahlin som partiledare för (s) så i förlängningen gör du mig kanske bara en tjänst?

Att du skriver "Toblerone-Mona" ger mig bara intrycket av en liten skolpojke påkommen med handen i syltburken som ilsket skriker "De andra barnen har också gjort dumma saker!", he he!

Du kan börja var du vill, det stödjer bara min tes; sossarna som fuskat blir korrumperade av makten, moderaterna har det i sin ideologi och partikultur.

TOMMY RYDFELDT sa...

Det tog tydligen att jag skrev Toblerone-Mona. Tyvärr har jag inte hittat på detta namn själv. men det är rätt bra.

Ledaren för det största oppositionspartiet har åstakommit mer av moraliskt förfall än vad hela moderata samlingpartiet lyckats med.

Men vi kan väl vara överens om att det är härligt att IFK Göteborg vunnit SM guld.

Gun Svensson sa...

Efter att jag läst undrar jag: - Vilka krafter tjänar på käbblet om vem som varit bäst på att vara sämst? För demokratins skull vore det välgörande att få veta: - Råkade Ulrika Schenström ut för en s k "set up"? Vilken roll spelade Aftonbladets reporter egentligen? Vilken roll hade TV4:s dito? Om inte mörkar man ett ställningskrig mellan politiker och journalister, där vi medborgare blir de stora förlorarna. Vem/vilka tjänar på det?

TOMMY RYDFELDT sa...

Till Farmorgun

Intressant vinkel. Speciellt som det påstås att hans intresse för det kvinnliga könet är begränsat.

http://bloggenbent.se/modules/wordpress/2007/11/02/men-anders-pihlblad-r-ju-bg/


Eller som dom säger i TV serien ”Allo Allo” om Lt Gruber:

”He is not interested in women of the opposite sex”

Gun Svensson sa...

Jag såg inget sexigt i den pussen så den vinkeln var ointressant. Mer intressant är ryktet om att U S, känd i vissa journalistkretsar som Pantertaxen sedan hon blivit statssekreterare, gjort sig illa tåld hos vissa journalister, som inte längre kunde skapa nyheter genom att spela ut ministrar mot varandra. Är det sant att TV4-journalisten tidigare arbetat på Aftonbladet? Och - Hur kom det sig att krognotan blev offentlig?

TOMMY RYDFELDT sa...

Farmorgun!

Tack för synpunkterna. Det finns mycket att fundera över i denna affär.....

Anonym sa...

Du får väl kalla henne vad du vill, men det är signifikativt för rädda gubbar att förnedra starka kvinnor.

"Ledaren för det största oppositionspartiet har åstakommit mer av moraliskt förfall än vad hela moderata samlingpartiet lyckats med."

Inte på gräsrotsnivå. Vi kan väl säga som så här: En riksdagssosse är lika hederlig som en moderat partimedlem så jämnar det ut sig.

Apropå hederlig, vet du vilka dina falangkamrater moderaterna delar sovsäck med i sin politiska international "International Democrat Union"?

Deras broderpartier i den här skaran bland andra inrymmer fina gamla partier som chilenska Union Democrática Independiente och Renovación Nationál. Båda är starka fans av Pinochets diktatur och hyllar ofta den gamle massmördaren.

Vidare i medlemsmatrikeln hittar vi klimpar av brunt guld som Acción Democratica Nacionalista från Bolivia. Jajemen, det är den gamle militärdiktatorn Hugo Banzers parti! Visst serru. Vi finner också upphovet till Paraguays plågor, Colorados. Men det är inte slut där. När El Salvador var en diktatur under militärens stövelklack skickade partiet Arena ut dödsskvadroner för att döda motståndsmän och kvinnor, både verkliga och inbillade i sina hem. Jodå, Arena är ett broderparti till Nya Moderaterna. Är dessa fascistpartier något som goda liberaler ska beblanda sig med?

Håller du på IFK Göteborg? Varför det? Du är ju inte ens från stan.

Anonym sa...

Hej Tommy. Varför har du raderat mitt senaste inlägg?

Sved det så mycket att du inte orkade med att ha det kvar?

Det innehöll inte något olagligt, ingen hets och det var inte anonymt.

Hälsningar

TOMMY RYDFELDT sa...

Nicklas!

Jag har inte raderat något inlägg. Men jag kan inte ägna mig 100 % åt denna blogg pga. arbete.

Jag granskar alla inlägg därför att det har funnits personer som lagt in rent rasistiska inlägg. Kan jag då inte alltid följa bloggen så ligger de ju kvar.

Ditt inlägg blev inte granskat förrän ikväll och givetvis publicerat.

Ditt inlägg svider inte ett dugg.

Du anser Mona Sahlin är en stark kvinna, jag anser hon är en mycket svag ledare.

Göran Persson utrycker det såhär vilket jag tycker är träffande:

”Man tilltror henne [Mona Sahlin] en större politisk kapacitet än vad hon har. Det var där man kanske tycker att det går lite för långt.
– Det är inte så märkvärdigt det som kommer över hennes läppar men hennes styrka är inte tänkandet utan hennes styrka är att förmedla ett budskap som en organisation har fött."


Svagheten visades ju senast när hon inte fick partistyrelsen med på att ta lägga fram en ny skolpolitik. Frågan skjuts upp till 2009. Vad har man för skolpolitik fram till dess?

Moderaternas vänner ute i världen är deras problem. Precis som socialdemokraternas gullande med allt från Castro, via Pol Pot (Birgitta Dahl) till Mugabe är en historia (s) får leva med.

Viktigt är att mitt parti håller rent. Folkpartiet drev hårt och fick till slut Jörg Haiders så kallade ”liberala”, parti uteslutet ur den liberala internationalen.

Jo jag är Göteborgare. Uppväxt i Biskopsgården på Hisingen. I vad som nog skulle beskrivas som arbetarfamilj. Med många socialdemokrater i släkten

Palmes gullande med Castro m.fl. och moderaternas ovilja att bojkotta Syd-Afrika och inte tillräckliga avståndstagande mot Chilejuntan var en av orsakerna som gjorde mig till liberal.

Förtryck är förtryck och skall alltid bekämpas oavsett om det är höger eller vänster som står för det.

IFK Göteborg blev mitt lag.

Att jag sedan flyttade till Kungsbacka ändrar ju inte att Blåvitt alltid varit mitt lag. Såg min första match 1965. Hann se legender som Fölet och Bebben innan de slutade. Var i Jönköping när guldet säkrades 1969. Led på Ullevi under division 2 åren och var givetvis i Hamburg 1982. Blev förövrigt medlem i föreningen 1979.

Och var givetvis på Ullevi när guldet 2007 hämtades.

Så någon medgångssupporter är jag inte.