Twitter

Följ mig på Twitter. @rydfeldt

torsdag, maj 31, 2012

Kungsbacka bland de bästa kommunerna att bo i.

Tidningen Fokus rankar varje år Sveriges kommuner och gör en lista över vilken kommuner det är bäst att bo i.

Årets vinnare är Habo kommun som förra året kom nummer 11.

Kungsbacka hamnar på plats 10 upp från plats 27. Det enda resultatet som Kungsbacka inte får toppresultat på är att ha familj. Där kommer kommunen på plats 66. På övre halvan i och för sig.

Kan bero på bostadsbrist och att det är dyrt att köpa bostad.

Men resultatet är givetvis bevis för att alliansstyrda Kungsbacka är en bra kommun att bo i. Men det bästa beviset är ändå att så många vill flytta hit.

Sämsta kommunen att bo i enligt Fokus är Haparanda.

onsdag, maj 30, 2012

Miljöpartiet sviker kollektivtrafiken och satsar på bilen

Vid omvalet i Västra Götalandsregionen våren 2011så lovade de rödgröna allt till alla och försökte få det att låta att om alliansen kom till makten skulle allt privatiseras. Skrämselpropaganda.

Ett viktigt löfte var enhetstaxa i kollektivtrafiken i hela Västra Götaland. Eftersom taxan knappast kunde höjas ordentligt i Göteborg innebar det i praktiken att taxan skulle sänkas i hela regionen till Göteborgs nivå.

Det skulle kosta lika mycket att åka Strömstad-Göteborg som mellan Angered och centrum.

Men det löftet hade man aldrig tänkt att hålla. Någon enhetstaxa har man aldrig föreslagit.

Socialdemokraterna skrev i sitt valmanifest:

" Då är det avgörande att det ska vara enkelt, prisvärt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken. Därför vill vi se över möjligheterna att införa en enhetstaxa."

Miljöpartiet uttryckte det såhär i sitt manifest:

"Mer kollektivtrafik med rimliga priser och enkelt biljettsystem. Inför enhetstaxa och satsa på järnväg"

Enkelt har det inte blivit. Västtrafiks krångliga system som inte går att samordna med andra finns kvar. När något nytt kommer vet ingen.

Men löftet om prisvärt och rimliga priser struntar man i.

Med ansvariga politikern Ulrika Frick, (MP) i spetsen chockhöjer man priset på kollektivtrafiken. 1/1 2012 gick priset upp 5,5% och redan 1/10 i år, efter nio månader, ytterligare 6%.

Tydligen är makten så viktig för Miljöpartiet att man till och med är beredda att kraftigt höja kostnaden för kollektivtrafik och därmed göra bilåkandet mer intressant.

Jag tror man får det svårt i valet 2014. Ingen kommer tro på Miljöpartiet när man pratar om att prioritera kollektivtrafiken.

GP DN
Anpassad sökning