onsdag, maj 30, 2012

Miljöpartiet sviker kollektivtrafiken och satsar på bilen

Vid omvalet i Västra Götalandsregionen våren 2011så lovade de rödgröna allt till alla och försökte få det att låta att om alliansen kom till makten skulle allt privatiseras. Skrämselpropaganda.

Ett viktigt löfte var enhetstaxa i kollektivtrafiken i hela Västra Götaland. Eftersom taxan knappast kunde höjas ordentligt i Göteborg innebar det i praktiken att taxan skulle sänkas i hela regionen till Göteborgs nivå.

Det skulle kosta lika mycket att åka Strömstad-Göteborg som mellan Angered och centrum.

Men det löftet hade man aldrig tänkt att hålla. Någon enhetstaxa har man aldrig föreslagit.

Socialdemokraterna skrev i sitt valmanifest:

" Då är det avgörande att det ska vara enkelt, prisvärt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken. Därför vill vi se över möjligheterna att införa en enhetstaxa."

Miljöpartiet uttryckte det såhär i sitt manifest:

"Mer kollektivtrafik med rimliga priser och enkelt biljettsystem. Inför enhetstaxa och satsa på järnväg"

Enkelt har det inte blivit. Västtrafiks krångliga system som inte går att samordna med andra finns kvar. När något nytt kommer vet ingen.

Men löftet om prisvärt och rimliga priser struntar man i.

Med ansvariga politikern Ulrika Frick, (MP) i spetsen chockhöjer man priset på kollektivtrafiken. 1/1 2012 gick priset upp 5,5% och redan 1/10 i år, efter nio månader, ytterligare 6%.

Tydligen är makten så viktig för Miljöpartiet att man till och med är beredda att kraftigt höja kostnaden för kollektivtrafik och därmed göra bilåkandet mer intressant.

Jag tror man får det svårt i valet 2014. Ingen kommer tro på Miljöpartiet när man pratar om att prioritera kollektivtrafiken.

GP DN

1 kommentar:

Ringborgs blogg sa...

Jag tycker du pekar på att löfespolitik inte alltid håller då taburetterna är viktigare.

Jag har följt partier när de kommer till makten faller de i nästa val. Att ta ansvar innebär att "röstmaximering" inte alltid håller.

MP skryter ofta med att de nu fått makten i många kommuner och landsting/regioner och vi vet som halläningar att det har ett pris.

Ett annat exempel på detta med kollektivtrafik är när S och MP i Varberg ställde sig bakom "gratis bussar för pensionärer". Båda partierna är representerade så de kan påverka Hallandstrafiken på regionnivån där SPI inte finns längre.

Det är ett utslag på röstfiskande populism jag inte kan ställa mig bakom där två partier i nästa val fiskar efter regeringsmakten i nästa val 2014.