Vissa krafter vill ompröva politiken. Bland annat inte driva stora bensinskattehöjningar längre.
I Dagens Nyheter idag uttalar sig olika företrädare men av de uttalandena att döma har partiet en lång väg att vandra.
Partier brukar säga när det går dåligt att vi nådde inte ut med budskapet. Miljöpartiets problem är att man nådde väl ut med sitt budskap och väljarna gillade det inte.
Miljöpartiet brukar gå bra mellan val. Fokuseringen blir då på enskilda frågor och inte på helheten. Är man missnöjd kan man i en opinionsmätning svara Miljöpartiet. För vem är emot god miljö?
Men inför varje val granskas helheten. Och journalister som själva gärna gillar partiet måste börja granska och ställa besvärliga frågor.
Det började hacka redan i utfrågningen av Gustav Fridolin. Jag skrev om den. Tryck här.
Har maskrosen börjat vissna? |
Till detta kan läggas kraven på kraftig bensinskattehöjning, flygskatt som gör semesterresan för en familj flera tusen kronor dyrare, lägga ner Bromma flygplats som är en flygplats oerhört viktig för små orter runt om i Sverige och nej till Förbifart Stockholm.
En politik som säkert går hem på söder i Stockholm men som många väljare har svårt för.
Man nådde alltså ut och opinionsmätningarna inför valet visar detta tydligt. I augusti fick man 11,6% och sedan Gustav Fridolin och Åsa Romson framträtt och partiets politik exponerats och granskats hamnade man på 6,9% i valet. Tydligare än så kan det inte bli.
Kan man radikalt ändra politik? Går säkert men inte utan strid. Fundamentalisterna vill ha mycket av den politik stora väljargrupper ratar.
Dessutom har gröna partier ute i Europa nästan alltid haft stora problem att sitta i regeringar.
På Irland gick man med i regeringen 2007 och åkte sedan ur parlamentet 2011.
Socialistisk Folkeparti (SF) i Danmark är trots sitt namn ett grönt parti numera. Med i den gröna gruppen i Europaparlamentet. Gick med i regeringen i Danmark 2011. Man orkade dock inte sitta i regeringen till slut utan lämnade den i början av 2014 med bottensiffror i opinionen.
Så förutom omprövning av politiken skall man hantera att sitta i regeringsställning och genomföra politik som partiets väljare inte gilla som köp av JAS plan.
Miljöpartiet kommer uppenbarligen gå en intressant framtid till mötes.
Som Ewa Stenberg skriver i DN:
"Bensinskatt må vara ekologiskt riktigt, men ett sådant förslag kommer aldrig att passera denna riksdag, och är alltså inte värt att lägga energi på.
Utsikterna att stoppa kärnkraften, Förbifart Stockholm och Bromma flygplats är obefintliga.
Partiet får försöka hitta vägar att regera och styra myndigheter som inte kräver riksdagsbeslut, eller söka kompromiss med andra i riksdagen.
Frågan är var gränsen går då partiets gräsrötter slår bakut och tycker att regerandet börjar förlora sin poäng, eller att det är dags att byta språkrör."