onsdag, juni 28, 2006

Språklyftet

Jag blir bedrövad varje gång jag hör någon som kom till Sverige som litet barn eller t.o.m är född i Sverige som inte kan tala vårt språk ordentligt. Hur skall denna person kunna slå sig fram på arbetsmarknaden? Det är ju ett oerhört handikapp att inte kunna språket ordentligt i det land man bor och kanske är född i. Att de som kommer till Sverige i vuxen ålder har problem är förståligt men skall de som är födda här av utländska föräldrar ha samma problem?

Folkpartiet har som enda parti lyft fram dessa problem. Nu finns en rapport som heter Språklyftet. Klicka på texten så kan ni läsa rapporten.

Ett krav i rapporten är givetvis krav på svenska för att bli svensk medborgare. Att bli svensk medborgare innebär en massa. Bland annat skall man kunna rösta i valet och ta del av samhällsinformation. Är det inte också en rimlig motprestation att om jag får medborgarskap så lär jag mig språket och försöker bli en del av samhället? Att säga nej till språktest tycker jag är att devalvera medborgarskapets värde.

Centern och kristdemokraterna har förvånande röstat emot i riksdagen. Jag hoppas dock att en alliansregering kan införa detta krav.

Men rapporten innehåller så mycket mer. Förstärkt svenskundervisning inte minst. Idag genomgår alldeles för få invandrare undervisning och avhoppen är många. Vi kan ju inte ställa krav på att man skall kunna svenska utan att också ge alla en chans att lära sig.
Speciellt viktigt är detta för de som kommer hit i vuxen ålder så de har en chans att etablera sig på vår arbetsmarknad.

Inga kommentarer: