torsdag, augusti 31, 2006

Min första vårdpolitiska debatt

Idag har jag varit i Falkenberg och deltagit i en vårdpolitisk debatt som representant för Folkpartiet. Arrangör var Vårdförbundet och debatten var en del av en utbildningsdag för fackligt aktiva.

Jag har ju deltagit i många debatter genom åren men det var min första debatt kring vårdfrågor.

Jag tycker alltid det är kul att komma ut och prata politik. Den här formen är också bra. Var och en fick 2 minuters inledning sedan var det frågor från förbundets länsordförande och publiken som styrde debatten.

Det är bra att höra hur medarbetare i landstinget tänker och vad man funderar på.

Landstinget Halland går ju igenom en ganska stor omvandling då ersättningssystemet som heter Vårdval Halland börjar införas den 1 januari 2007.

Detta system innebär att alla medborgare får en vårdpeng som följer med patienten. Så makten går från politiker till medborgarna. Är en medborgare inte nöjd med sin central så byter man och tar med sig vårdpengen dit.

Givetvis finns det oro inför denna förändring men jag tror på den och det skall bli intressant att följa hur det fungerar. Kommer många att byta? Eller kommer vårdcentralerna, både privata och landstingets egna, att öka servicen när man känner pressen?

Inga kommentarer: