torsdag, maj 06, 2010

Skattehöjarpartierna faller i opinionen

Undrar om de Rödgröna verkligen trodde att man skulle ro iland att under en vecka lanserar skattehöjning efter skattehöjning utan bakslag i opinionen? En vecka som dessutom avslutades med att vänsterpartisterna var missnöjda att det blev för lite skattehöjningar.

Man påpekade att uppgörelsen inte gällde hela mandatperioden så det man skulle kämpa för fler skattehöjningar.

Att de Rödgröna tror att man är bättre på att spendera människors pengar än de själva?

Dagens mätning från Demoskop/Expressen ger alliansen en ledning med 1,8%. Största förloraren är Miljöpartiet. Inte förvånande då detta parti har fått ge upp så mycket av sin politik och nu står för skattehöjningar på punkt efter punkt. Det enda miljöpartistiska i skuggbudgeten är bensinskattehöjning på 49 öre. Men på det vinner man inga val.

Jag tror inte de gröna väljarna känner igen sig. Skulle inte förvåna mig om det just är i storstäderna som MP tappat. Och då till Folkpartiet. Jag tror Miljöpartiet har nått sin topp och snart är tillbaka på de vanliga 5-6%.

Man skall alltid ta en enskild mätning med nypa salt men resultatet verkar logisk.

Två glädjande siffror är Folkpartiets 9,0% (klart över valresultatet 2006) och Sverigedemokraternas 2,1%. Och Piratpartiet syns överhuvudtaget inte till i mätningen.

DagenDN1DN2HDSvdSvd23GPSyds

1 kommentar:

magnus sa...

Jag kan tänka mig att MP fortsätter att falla ner mot 5-6 procent och att Alliansens ledning blir stabil.

MP känns lite som PP i meningen ett enfrågaparti.