torsdag, april 10, 2008

Allt är som vanligt

Alliansregeringen ser att svensk ekonomi går bra. Utomlands kämpar regeringar mot budgetunderskott. I Sverige har budgeten ett överskott. Det finns pengar för satsningar men också för att ge låg- och medelinkomsttagare lägre skatt.

Och då blir allt som vanligt igen. Thomas Östros (s) är givetvis emot skattesänkning. Precis som vänsterpartiet. De sitter i dessa partiers ryggmärg att skatten skall alltid höjas, aldrig sänkas. Stat, kommun och landsting är enligt (s) och (v) bättre än den enskilda medborgaren på att bestämma vart pengarna skall gå.

Den undersökning som SKL (Sveriges kommuner och landsting) gjort som påstås visa att folk vill ha högre skatt är bara nonsens. Jag har varit på möten med föräldrar med barn i skolan. Höj kommunalskatten med 1 kr för bättre skola säger flera. Sen är man på möte med pensionärer. Höj skatten för bättre äldreomsorg och vård för äldre.

Men om man frågar föräldrar om man skall höja skatten 1 kr för bättre äldreomsorg eller pensionärer att man skall höja skatten för gratis dagis eller mer personal på dagis och i skolan, ja då blir svaret annorlunda.

Lita på mig ja vet. Skattehöjningar gillar folk om man själv får del av det höjningen används till. Men om man bara får betala och den går till andra grupper är man inte med lika mycket.

Och en annan sak är som vanligt. Linda Rosing är med i Aftonbladet. Nu skall hon bli flygvärdinna och tidningarna skriver glatt om detta. Var det inte kul att vara partiledare för ”Unika Partiet”?

Och som vanligt kommer det något tokigt från Hugo Chavéz Venezuela.

Nu förbjuds, enligt DN, tecknade serien Simpsons. Simpson är ett dåligt föredöme för unga och sprider "budskap som går emot all uppfostran av pojkar, flickor och tonåringar".

Och serien ersätts med Baywatch. Pamela Andersson i baddräckt är tydligen bättre för dessa ungdomars uppfostran.

2 kommentarer:

Blind sa...

Jag vågar inte tro att det du säger stämmer, vill tro snarare att det är så för dig, du vill bara få det bättre själv. Annars är jag ensam om att vilja offra mig för en bättre välfärd för alla! Inte för mig utan för alla! Vad fan är det för borgligttänkande att bara jag får det bättre med det jag behöver hjälp med, vi kommer alla förmodligen att behöva äldreomsorg, dagis åt våra barn och sjukvård om vi gör oss illa så antingen är folket blinda eller så är det bara du som tror dig veta hur alla tänker.
kommunist87.blogg.se/

TOMMY RYDFELDT sa...

Det är inget borgerligt tänkande. På ett möte med PRO pensionärer (inte kända för allianssympatier) fick jag mycket skäll för satsning på barnomsorg och skola.

Vad får vi? Sa dem.

Precis som jultomten delade ut gåvor.

Priset tar väl socialdemokraternas uttalande om skattesänkningen:

"Vi blir väldigt oroliga när man fortsätter att slösa bort stora skattesummor..."

Vems pengar är det? skattebetalarnas eller politikernas? Vilken syn på de pengar medborgarna arbetar ihop varje månad.