Som mest hade de tre vänsterpartierna en ledning på 19 % i SIFO:s opinionsmätningar. Nu är denna ledning nere på 13,1 %. Det visar dagens mätning från SIFO som publiceras i Göteborgs Posten.
Alliansen behöver vinna 6,5 % till så är det dött lopp. Omöjligt? Inte alls.
De inom vänstern som tagit ut valsegern 2010 i förskott har nu skäl att fundera en gång till.
Det är inte ens halvtid i denna mandatperiod. Alliansen kan nu börja skörda, inte minst inom skolpolitiken. Dessutom kommer det komma fler frågor vilken politik (s)+(mp)+(v) skall föra om de får makten. Och vem skall regera med vem?
Alliansseger 2010 ser inte omöjligt ut. Jag tror alliansen vinner 2010.
SvdDNSydsvDagen
3 kommentarer:
Det är inte mycket som tyder på att alliansen skulle vinna! Demoskop visade häromdagen 18 % försprång, Skop bara 6 %, men det är svårt att se någon chans för alliansen att förbättra läget. Utom för den som är en riktig Bagdad Bob, som man konstaterar på Svenska Dagbladets ledarsida. Och på departementen börjar redan råttorna lämna det sjunkande skeppet!
Olle!
Alla kan ju drömma. Men när Mona Sahlin under valåret i varje intervju skall svara på vem hon skall regera med, om hon skall ta bort jobbskatteavdraget och höja allas skatt, om hon skall återinföra fastighetskatten med mera med mera då sjunker siffrorna ihop som ren sten mot havsbotten..
Hösten 1978 hade (s) över 50 % i SIFO. Segern 1979 var klar. Men vad hände. De borgerliga vann valet.
En vecka är en lång tid i politik. Över två år en evighet. Tänk också på krutdurken Mona. Vad händer om hon återigen missar räkningar och hamnar hos kronofogden? Det måste vara partihögkvarteret på Sveavägens skräck.
Efter Mona Sahlin blev vald som partiledare för sossarna har jag varit övertygad om att borgarna kommer vinna igen.
Jag brukar gå in på synovates hemsida och jämföra undersökningarna. Skops undersökningar har alltid runt bara 6 % osäkra, medan de övriga har mellan 15-20 %, Då kan ju fråga hur osäkra om är, och om dom inte funderar på att byta block överhuvudtaget.
Jag tror för övrigt att sossarna har förtroende problem nu när dom klagat så mycket på högerns politik och nu efterliknar den.
Inom marketing så är ett varumärke någonting som man bygger på lång sikt, inte genom tillfällig popularitet. Man kan inte lova ett bra resultat om man lovar att förbättra för mycket. Många kommer undra varför man inte förbättrat mycket innan och många andra kommer inte tro att man kan leverera.
Min mor röstar på socialdemokraterna av anledningen att högern alltid är skulle vara värre. Inte på grund av att det är ett bra parti. Det låter som ett lättpåverkat skikt tycker jag...
Skicka en kommentar