Både finansminister Anders Borg och statsminister Fredrik Reinfeldt är tveksamma till snabbtåg.
Varför?
Strikt ekonomisk kalkyl är svårt att få ihop med snabbtåg. Är det där skon klämmer?
Men det ger miljövinster, minskade restider, binder på enkelt sätt samman landet och i slutändan tillväxt.
Lite som universitet. Svårt att räkna hem med det är universitetsorter som växer och utvecklas.
När Kungsbacka ville ha pendeltåg till Göteborg var det rent ekonomiskt då inte en speciellt lysande affär. Initialt skulle det kosta en hel del pengar och räntan på dessa lånade pengar var hög.
Men för Kungsbackas utveckling var det nödvändigt. Bussar skulle aldrig klara pendlingen till Göteborg. Och snabba förbindelser har skapt jobb-
Och det var likadant då. Moderaterna var på alla sätt emot pendeltågen. Och precis som det är med snabbtågen var det alla partier mot (m). Och därför blev det pendeltåg som är en fantastisk succé. Tåget har ökat antalet resande till Göteborg mer än vad man någonsin kunde hoppas på.
Vad är det med moderaterna, gamla som nya, och tåg?
Läs min berättelse om när pendeltågen kom till Kungsbacka.
DN
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar