Skall kollektivtrafiken öka i Kungsbacka måste man se över taxesystemet.
Om det skriver jag och Gunilla Rivle i Kungsbacka Posten idag.
Kollektivtrafiken behöver ett nytt taxesystem
Kungsbacka kommun har tagit fram ett dokument ”Framtidens kollektivtrafik i Kungsbacka kommun”.
En av de saker Folkpartiet pekat på i remissyttrandet är att man måste se över taxorna.
Det är viktigt att taxesystemet är enkelt, lättförståligt, flexibelt och upplevs som rättvist.
Idag motverkar taxesystemet till viss del ökat åkande. Det är svårt att förstå att det från Kullavik centrum till Göteborgkostar fem kuponger men från Snipen till Göteborg, pga. av omlottzon, endast 2 kuponger.
Eller varför det kostar 3 kuponger mellan Åsa och Frillesås men bara 2 kuponger i Kungsbacka stad?
För att öka resandet måste taxesystemet göras om så att vissa, inte minst kortare resor, blir billigare.
Taxesystemet måste i alla delar vara kompatibelt mellan Västtrafik och Hallandstrafiken samt Öresundstågen. Idag kan man t.ex. inte åka med 100 kort på Öresundståget Göteborg- Kungsbacka, vilket minskar resandet.
Den som kommer med lokalbuss till stationen måste kunna byta till samtliga pendeltåg och bussar som stannar där utan att betala ny biljett.
Folkpartiet anser att framtidens kollektivtrafik i Kungsbacka och regionen kräver ett nytt taxesystem.
Gunilla Rivle (fp)
Ledamot i kommunstyrelsen
Tommy Rydfeldt (fp)
Landstingspolitiker
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar