torsdag, december 24, 2009

Hjälp mig göra sjukvården bättre

För fyra år sedan stred Folkpartiet för att det skulle finnas en nattöppen närakut i Kungsbacka. Vi förlorade den striden men har inte givit upp.

Nu attackeras vården i norra Halland igen.

Akutvården för barn har har tillfälligt dragits in på Varbergs sjukhus. Akut ortopedvård i Varberg har flyttats till Varberg.

Ledningsansvaret för röntgen har flyttat från Kungsbacka till Varberg.

Det finns utredningstankar att flytta viss gynekologi från Kungsbacka till Varberg.

Verksamhetsområdet Kirurgi, ortopedi, urologi, anestesi-operation på Kungsbacka närsjukhus skulle kunna göra mer men får inte beställning.

Är jag konspiratoriskt lagd som inte tror på tillfälligheter? För det kan väl knappast vara bara jag som ser ett mönster?

Problemet är att man fattar inte besluten som en helhet. Ingen debatt först. Utan det sker genom små beslut. En del fattat av ansvarig tjänsteman.

Men ingen skulle kunna driva en sådan här strategi utan stöd från högst ort.

Folkpartiet står inte bakom denna strategi. Och genom att ta upp dessa frågor om och om igen skall vi väl till slut få ut någon politisk ansvarig på banan.

Jag passar på att tacka alla bekymrade medborgare och personal i landstinget, som hört av sig via telefon och e-post. Det värmer.

Kungsbacka Posten har idag en rolig spalt som heter "Snacket går". Jag har lagt in faksimil på sidan här.

Jag tar det som komplimang att få vara med. Att man vet att jag strider för Kungsbackas och norra Hallands sjukvård.

Och förhoppningsvis skall jag efter valet ha ännu större möjlighet att strida för vården. Väljarna avgör detta. Och ju mer röster jag och Folkpartiet får desto mer kan vi agera och vår röst väger tyngre.

Inga kommentarer: