torsdag, juli 21, 2011

Anna-Karin Hatt borde vara favorit

Det blir mycket Centerpartiet på bloggen. Men de beror på att övriga partier totalt tycks ha tagit sommarledigt. Något Centerpartiet skickligt utnyttjar.

Att man idag presenterade tre kandidater som får försöka tävla om medlemmarnas stöd tror jag också gynnar Centerpartiet. Man visar att man är ett öppet och demokratiskt parti.Inte slutet som Socialdemokraterna.

Men för att få väljare så måste också idéer presenteras. Och vilken väg partiet kommer att gå är inte självklart. De finns ju ganska stor grupp som vill att man skall distansera sig från alliansen.

Så till de tre kandidaterna.

Med tanke på bakgrunden borde Anna-Karin Hatt (bilden till vänster) vara favorit. Men medlemmar tänker inte så.
Dessa vill snabbt ha resultat och tror man att partiet snabbt går  upp 3% med en ledare så väljer man den personen. Inte speciellt långsiktigt tänkt, men så fungerar det.

Det är detta stöd som Annie Johansson har. Men håller hon i längden? Jag är tveksam. Hon har precis fyllt 28 år och det är väldigt ungt  för att bli partiledare.

Jag blev kommunalråd vid 27 års ålder. Och kände hela tiden att jag fick bevisa att jag kunde något bara för att jag var yngre än de flesta andra politiker. Jag ifrågasattes på grund av ålder precis som jag tror många kvinnor känner att de blivit genom åren på grund av sitt kön.

Jag brukade citera Carl Bildt ibland som sa något i stil med att hans låga ålder var den enda brist han 
visste han kunde bli av med.

Risken är att partiet bränner en framtida ledare genom att släppa fram Annie Johansson (bilden ovan)för tidigt.

Men Annie Johansson kanske är personen som bevisar att de farhågor man kan ha om hennes ålder och erfarenhet är helt ogrundade.

Tredje kandidaten Anders W Jonsson (bilden nedan) vet jag för lite om. Totalt okänd hos allmänheten.Vad  jag förstår är han också rätt okänd i Centerpartiet. Åtminstone de centerpartister jag
pratat med på lokalplanet visste knappast mer än hans namn.

Men det har ju hänt under tidigare. Vem trodde för ett år sedan att Håkan Juholt skulle vara socialdemokratisk partiledare idag? Om något spelbolag hade tagit odds på detta hade man förmodligen blivit mångmiljonär.

Är Anders W Jonsson kandidaten som smyger fram och plötsligt står där som centerledare?



Svd  DN  Aftonbladet1  2  Expressen GP

Inga kommentarer: