När Västtrafiks biljettsystem lanserades så kritiserades det ordentligt. Kritiken var riktig och tyvärr välförtjänt.
Man skulle checka in, checka ut. Men bara ibland. Ibland skulle det tryckas plus och iblandpå inte. Skulle flera åka på ett kort var det en massa tryckande.
Systemet var så krångligt att frågade man olika chaufförer, tågvärdar och Västtrafik fick man olika svar.
En av de "bättre" svaren fick jag på Marstrandsfärjan när jag frågade hur jag som åkt buss dit skulle trycka.
- Hoppa över. Annars drar kortet för mycket pengar.
Nu har Kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen beslutat att göra en fullständig utredning av en ny "pris- och sortimentsstrategi".
Ordförande i nämnden Ulrika Frick säger till GP:
- Det skall vara enkelt att förstå och att hantera. Det
skall finnas färdbevis som passar kunder som reser varje dag, som reser
några dagar i veckan eller väldigt sällan.
Äntligen. Det är ju bara sorgligt att Västtrafik så länge stretade emot. Att det var fel på resenärer och inte systemet.
1 kommentar:
Bra bloggat! Vi är olika kunder i systemet och på olika sträckor.Har just nu samma problem vad gäller mobil och datasurf. Till på köpet förutom två mobiler och en lap top har jag två resekort med olika laddning. Blir det fint väder tror jag att jag cyklar imorgon. Blir nog enklast så om inte cykeln krånglar.
Skicka en kommentar