torsdag, augusti 14, 2014

Fungerar negativt kampanjande?

I Sverige är inte negativt kampanjande speciellt vanligt. Socialdemokraterna är väl dem som kommit närmast i olika val.

En valfilm som (S) tagit fram som nu går i TV, om ett äldreboende, är för mig negativ kampanjande, eftersom man sprider en nidbild över hur det ser ut på de flesta äldreboendena. Och där det funnits problem har ofta (S),  styrt som i Luleå.

Exempel
Nu gör Moderaterna i Stockholm en kampanj där man på olika sätt talar om vad som händer om de röd-gröna vinner valet.

Och kritiken kommer. Negativt kampanjande får alltid kritik. I opinionsundersökningar brukar väljare starkt ogilla det.

Men det fungerar. Amerikansk politik har det som stående inslag. I vissa val har kandidater använt mer tid och pengar att försöka misstänkliggöra den andra kandidaten än att berätta om den egna politiken. Och man skulle inte göra det om det inte fungerade.

Detta vet Socialdemokraterna och det vet Moderaterna.

Moderaternas affischer är kanske inte så sakliga men det är inte Magdalena Andersson (S) heller när hon beskriver vad alliansen gjort under åtta år. Man tror inte vi lever i samma land.

Med sådana är valrörelser. Sanningen vinner inte alltid.


Metro Afton DN SVD

1 kommentar:

Bengt sa...

Bläddrade igenom alla aktuella M-affischer hos någon av kvällstidningarna. Och som "parti-obunden" kan jag för min del säga att de fungerar. De sticker ut. De avviker markant från de sedvanliga affischerna med dess tomma, floskelartade slagord. Och det här med negativt kampanjande i Sverige ... Det är ju egentligen hur vanligt som helst i politiska sammanhang. Verbalt. Ta vilket tal eller vilken debatt som helst i valtider. Det lite ovanliga är i så fall att det sker i skrift, på valaffischer.