lördag, september 09, 2006

Socialdemokratisk mobbing

I onsdags var jag var riktigt orolig för folkpartiets valresultat. Men när jag kom till valstugan på torsdagen så möttes jag av flera väljare som spontant kom fram och stöttade. Man tyckte att Leijonborg mobbades. Efter Lars Leijonborgs framträdande i TV så kom på fredagen ytterligare ett antal personer fram och gav stöd. Jag fick även telefonsamtal. Några tyckte till och med att utfrågarna varit för elaka.

Det är kanske denna reaktion vi ser i opinionsundersökningarna. I SIFO ökar till och med folkpartiet.

Jag tror många tycker att socialdemokraterna gått för långt. Att jämföra Leijonborg med en våldtäktsman, som Marita Ulvskog gjorde, är bortom alla rimligheter. Och när Göran Persson säger att han inte skulle köpa en begagnad bil av Lars Leijonborg så måste han förstå att väljare vänder på frågan och funderar på om man skulle köpa en begagnad bil av Göran Persson. Mitt svar är absolut inte. Jag uppfattar honom inte som ärlig. Kanske fler väljare tänker som jag?

Dessutom frågar många, när visste socialdemokraterna om intrånget? Kanske i flera månader men valde att släppa det efter Reinfeldts utfrågning? Tipset till Dagens Industri kan ju ha kommit från (s) själva. Och hur kan man ha hemliga uppgifter och så dålig datasäkerhet? Kanske det inte fanns så mycket hemligt i deras intranät?

Kom ihåg 1976. Fälldin mot Palme i Scandinavium. Palme var retorisk, påläst, fick in många bra repliker och massakrerade Fälldin. Åtminstone såg politiska bedömare och socialdemokratiska valarbetare det så. Men det gjorde inte väljarna. De såg bara en Palme som var elak och förnedrade den hygglige Fälldin. Centerpartiets stöd ökade och de borgerliga vann valet.

Kanske många väljare ser de smutsiga socialdemokratiska påhoppen på Lars Leijonborg så?

Vi har en intressant vecka framför oss.

Inga kommentarer: