torsdag, juni 05, 2008

UEFA bryr sig mer om pengar än fotboll

Första gången jag hörde att hamburgerkedjan Max inte fick ha öppet under U 21 VM i fotboll i Borås så trodde jag det var ett dåligt skämt.

Men det är det inte.

Europeiska fotbollsförbundet, UEFA, kräver på fullt allvar att få styra vilka restauranger som finns på en arena.

Nu är Max beredda att backa något men det är inte säkert UEFA är med på det. Max gör det gratis men räknar med att förlora en halv miljon kronor.

Jag tror inte de sörjer. UEFA:s tokerier har ju gett kedjan mycket bra gratisreklam i media. För mer än en halv miljon kronor.

UEFA är den stora förloraren. Man framstår som pampar utan förståelse och förankring i vardagen. Förstärker bara bilden av några herrar som åker världen runt och bor på lyxhotell och där pengar, inte fotbollen, är viktigast.

DNSvd

Uppdatering 13:28

Som gissat så räcker förmodligen inte åtgärderna för UEFA. Man vill, enligt Karl-Erik Nilsson på Svenska Fotbollsförbudet, göra bort sig ytterligare och kräver nogtotalstängning för Max, inte bara under viss tid. Vissa lär sig aldrig.

svd

1 kommentar:

Anders B Westin sa...

Tommy du tycker nästan lika som mig med lite annat ordbruk.

Det jag ändå vill påpeka för dig som "beroende liberal" att människan som art kan behöva regleras. Vissa människor kan annars likt dessa grandiosa herrar ta över världen.

Det finns ingen naturlag som säger att totalt fri selektion (Nyliberalism) leder till det Goda Samhället. Det kan precis lika gärna gå åt skogen.