måndag, juni 11, 2007

Regeringen skulle bli omvald om det var val idag

Enligt Demoskop skulle regeringen bli omvald om det vore val idag. Skillnaden mellan blocken har sjunkit till 2,3% till de förenade vänsterpartiernas fördel men eftersom vänsterpartiet bara får 3,6% skulle de åka ur och alliansen skulle få en majoritet av riksdagens mandat.

Folkpartiet är enligt Demoskop den stora vinnaren och får 7,2%. En uppgång på hela 3,0 %.

Tendensen i olika mätningar är att skillnaden mellan blocken minskar och så även socialdemokraterna. Men jag är lika skeptisk till mätningarna som förut. Hur kan det skilja så många procent mellan främst (m) och (s) i de olika mätningarna? I Skop fick (s) senast 45%. I Demoskop får man nu 37,7%. Vem har rätt? Och (m) fick i Synnovate/Temo senast 23,8% men får nu i Demoskop 30,1 %. Även här kan man fråga sig. Vem har rätt`

Det borde inte skilja så mycket. Det tär på opinionsundersökningarnas förtroende.

Men även om jag är skeptiskt så glädjer jag mig ändå åt folkpartiets uppgång.
Med tanke på hur de mäter vet man inte om den stämmer men jag tror den ger folkpartister lite råg i ryggen. Och det är bra.

PS! Får väl lägga till såhär i efterhand att rubriken var ironi med tanke på vad jag tycker om de olika opinionundersökningarna och de slutsatser som så kallade politiska journalister drar på undermåligt underlag. Att kd kommer under 4% står faktiskt i de artiklar i Svd och DN som jag länkar till. Så jag kan räkna och läsa. Men alla förstod tydligen INTE mitt skämt. Men jag tror faktiskt på fullt allvar att regeringen skulle bli omvald. När (s) till slut presenterar sin politik med "populära" inslag som återinförd fastighetsskatt går alliansen om.DS!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Inte konstigt att mp har så höga siffror med all den här klimatpropagandan vi matas med i media varje dag..

Anonym sa...

Regeringen skulle inte alls bli omvald ifall det var val idag. Kd fick nämligen bara 3,8 % i Demoskops mätning.

http://www.expressen.se/nyheter/1.715892

TOMMY RYDFELDT sa...

Jag såg givetvis kd:s siffor. Men det var ironi i min rubrik som tydligen inte gick hem. Jag tycker opinionsmätningarna är rena skämten som det inte finns anledning att ta på minsta allvar. Och jag är lika kritisk mot alla de som tar en mätning (läs politiska journalister) och drar direkt slutsatser. Så jag gjorde en typiskt journalistslutsats. Vad jag tycker om opinionsmätningarnas trovärdighet kan följas genom att trycka på tidigare länkar och inlägg.

Folkomrostning Nu! sa...

Alla dessa undersokningar ar helt ovetenskapliga. De har for sma underlag for att ha nagon betydelse. Enklast vore om tidningarna hade en gallup pa deras web tidning ibland, det ger en lika, ovetenskaplig, men intressant indikation.

Anonym sa...

Demoskop, ca 1100 tillfrågade - brukara vara kända för att ha ett icke representativt urval, betydligt större andel storstadsbor än vad som är representativt... Kanske den opartiska beställaren Expressen, inte haft något emot? Instämmer även med en tidigare person, KD fick 3,8%, så knappast... Men, men antar att Kungsbackabor gärna, gärna skulle önska en borgerligare opinion i riket... Är själv ursprungligen ifrån Kungsbacka kommun (Onsala)... Egoismens och girighetens högborg! Förresten "hörde senast att en modratpolitiker i fullmäktige inte ville ta emot flyktingbarn p g a att ni inte har kompetensen i kommunen"... ok "annars har man tidigare kört med, att ni inte har några hyreslägenheter"... Båda sakerna går att lösa med ekonomisktstöd ifrån riksplanet. Men det är klart att Kungsbackapartiet o Moderaterna inte verkar så intresserade, eller??


FD. Onsala-bo

TOMMY RYDFELDT sa...

Det blev 7-7 när kommunstyrelsen röstade för något år sedan. 7 emot flyktingmottagande var (m) och (c). För röstade (fp), (s) och (v). Kd lade ner rösten. Med ordförandens utslagsröst(m) blev det nej.

Men nu har (c) ändrat sig så avtal skall tecknas.

Folkomrostning Nu! sa...

Jag ar saker pa att kommunstyrelsen inte vet nagot om kostnaden. En Kalmar politiker forskade i saken och upptackte att kostnaden ar narmare 1 miljon kronor per ar/asyl barn. Jag forutspar att centern aker ur kommunen i nasta val. Hur manga tusen flyktingar kan hjalpas i sin hem region for samma pengar, runt 20 miljoner, som 20 barn kostar i sverige, Kalmar? De svenska politikerna ar underliga figurer, de tar beslut som pavarkar hela landets stabilitet utan att veta om brakdelen av kostnaden eller konsekvenserna.

Anonym sa...

Folkomröstning nu!/

För närvarande är det väldigt många irakier som kommer till Sverige. Menar du att Sverige genom att istället skicka pengarna till Irak kan få stopp på striderna och terrorattackerna där? Ja, lycka till. Har du några idéer om hur svenska biståndspengar kan få slut på kaoset i Irak är jag säker på att både den irakiska och den amerikanska regeringen är intresserade. Själv har de ju hittills inte haft några större framgångar i det avseendet.

Anonym sa...

Om vi precis nu stod i en valrörelse skulle vänsterkartellen få storstryk. De har ingen politik utan surfar helt på Monagulleriet från kompisarna på de etablerade tidningarna.