tisdag, september 08, 2009

Pressen ökar på Västtrafik

Idag har jag nedan insändare i Kungsbacka Posten om de nya Västtrafikkorten.

Min partikamrat Eva Flyborg har ett mycket bra debattinlägg i Göteborgs-Posten i samma ärende.

Insändare från allmänheten bara fortsätter. När skall man tänka om?

Ta bort utcheckningen på de nya korten

Västtrafik har med rätta fått mycket kritik för Västtrafikkorten som skall ersätta 100 korten.

Jag förstår att ny teknik måste till och att den rätt införd kan förenkla resandet. Men varför göra det så krångligt med plus ibland, incheckning, utcheckning m.m.?

Att ha en summa pengar på ett kort är bra och jag kan även ha sympati för panten då man alltid vet att man kommer hem även om pengarna på kortet är slut.

Men det borde med dagens teknik kunna vara lättare att åka.

Om jag åker från Varla till Göteborg borde det räcka att jag visar mitt kort på buss 736. Sedan när jag går på pendeltåget, istället för plus och annat borde tre möjligheter finnas. Zon Kungsbacka, Zon Mölndal och Zon Göteborg.

Jag trycker då på Göteborg och checkar in. Så är resan betald och kortet och maskinen drar rätt belopp och vet att jag först åkte buss. Inga utcheckningar.

Det finns säkert turer man behöver göra specialsystem för och fordon byter linjer.

Men det är ingen ursäkt för att ha ett krångligt system för alla. Displayerna kan ställas om t.ex. tåg byter linjer.

Vi vill att fler åker kollektivt. Då skall systemet vara enkelt.

Slutligen uppmanar jag Västtrafik att tänka om när det gäller registrering av korten.Gör man så acceptera man följande ” Uppgifter om dig kan komma att lämnas ut till Västtrafiks samarbetspartners för marknadsföringsåtgärder och undersökningar.”

Vi är nog registrerade i detta land. Jag vill inte att mina uppgifter skall lämnas ut men vill registrera kortet.

Hur gör jag då?

Tommy Rydfeldt (FP)
Landstingspolitiker


GP2

4 kommentarer:

Unknown sa...

Fordon byter ofta linjer. Inte nog med det, in/ut-checknings-enheterna kan flyttas runt på flera olika fordon pga underhåll. så vi pratar inte om några få speciallösningar.
In/Ut-checkning fungerar utmärkt i många andra länder och landsändar, exempelvis Nederländerna har ett motsvarande system som täcker hela landet och mellan flera olika operatörer och dom har inte alls så stora problem. Västtrafik borde jämföra sina system med andra städer/länder för att se vad dom kan göra bättre. Men in/ut-checkning är en bra lösning som bara kräver lite finslipning.

TOMMY RYDFELDT sa...

Ja du Mörtfors. Finslipning är väl dagens understatement. Men tills dess att systemet finslipats borde 100 korten vara kvar.

I London har man ingen utcheckning på bussar. Systemet kommer dessutom ihåg när man åkt flera gånger då det finns maxbelopp per dag.

Utcheckning sker på tunnelbanan. Men man går då via spärr, vilket är helt annat än system.

Och inga plus eller annat dumt. Kan London så kan Göteborgsregioen.

Yugo sa...

Det enda man borde ta bort är det krångliga systemet man har gjort för att alla som reser inom göteborg (eller inom en "zon"). Man borde göra så att alla måste checka ut, även de som har månadskort.

Varför?

Jo, för att om alla gör på samma sätt så blir det mindre krångligt.
Det enda som är förvirrande idag är om du måste checka ut, eller inte och i vilka lägen detta gäller.

Annika Beijbom sa...

Tommy, det är strålande bra att du driver på i frågorna! Det är ett komplicerat system. Personligen tycker jag att kartläggningen av vårt resande blir problematiskt när det korsas med våra personuppgifter. Det är FRA från staten och Västtrafik för att kartlägga de individuella resvalen. Man behöver ju inte ange sin identitet för korten men hur ska man då få tillbaka det om det försvinner? Det är dessutom ett stort problem med utformningen med rfid-chips på kort vars info går att läsa av inte bara av avläsaren i kollektivtrafiken utan även via andra sändarmottagare.

Allt gott!
Annika Beijbom (fp)