onsdag, mars 03, 2010

Gnidenhet kommer före ideologi

Jag har tidigare visat i denna blogg att Socialdemokraterna i Kungsbacka inte lever som man lär. Man är emot att hyresgäster på Basunvägen i Kungsbacka skall få köpa sina bostäder. Kunna äga sin bostad och påverka sitt boende. Men själva bor man i villor och bostadsrätt. Läs här.

Och likaså är det med S-topparna i landet. Man är emot avdrag för hushållsnära tjänster men utnyttjar det med glädje.

Om man är emot något säger väl hedern att man inte utnyttjar det. Om inte snålheten är viktigare än ideologin?

Och skall sådana politiker ha folkets förtroende?

Det innebär en lindring i vardagen, säger Leif Pagrotsky (S) till Aftonbladet. Men om man är emot avdraget och som Pagrotsky tjänar bra så säger väl hedern att man betalar själv?

Ylva Johansson (S) försvarar sig med att hon följer gällande skatteregler. Men avdrag finns inget krav att göra. Man väljer själv,

Återigen bör man försöka förklara för S-toppar , i Kungsbacka och i Sverige, att dubbelmoral är inte dubbelt så bra.

Och budskapet i valet måste bli. Rösta på (S). Vi tycker du som väljare skall göra en sak men själva gör vi andra val.

Afton123456DN2Svd2GP
Sydsv

2 kommentarer:

Sven Tycker sa...

Hade motståndet mot subventionerna av Höginkomstnära tjänster handlat om att det var fel med pigtjänster hade jag hållit med dig. Men motståndet handlar om att det är fel att skattebetalarna ska subventionera städningen åt välbeställda och då kan jag inte kritisera den som utnyttjar det. Jag kan tycka att det är fel att med skattemedel subventionera kultur, men jag kan ju inte låta bli att utnyttja kulturen för det. Jag kan tycka det är fel med presstöd, men jag kan ju inte låta bli att läsa tidningar som får presstöd. Jag kan tycka det är fel att momsen är lägre på böcker, men jag kan ju inte låta bli att köpa böcker för det. Och jag kan tycka det är fel att skattesubventionera min städning och fönsterputs. Men det innebär inte att jag (om jag tycker mig ha råd med det) inte ska köpa den tjänsten. Jag har inget emot att 5% av innevånarna i Danderyd har en städeska anställd som städar till dom. Men jag kan inte förstå varför jag med mina skattepengar ska hjälpa till att betala det. Jag betalar det gärna åt gamla och handikappade, men itne för den som kan betala själv.

TOMMY RYDFELDT sa...

Problemet är ju att man har moraliserat över detta avdrag. Ingen skall behöva ta upp annans "skit" osv.

Men moralen räckte bara till plånboken,

Och ingen tvingar någon att dra av. Det gör man själv som en aktiv handling. Tycker man att detta är moraliskt fel så drar man helt enkelt inte av.