Hörde i Radio Halland att 400 personer i en namninsamling kräver tågstopp i Väröbacka. Det är positivt. Väröbacka är precis som Frillesås, Åsa och Fjärås naturliga stopp mellan Varberg och Kungsbacka.
I och med att ansvaret för kollektivtrafiken nu går över till Region Halland blir just gränsöverskridande pendling en av de viktigaste frågorna för regionen att hantera inom kollektivtrafiken. Och skall invånarna kunna pendla med annat än bil är tåget det bästa alternativet.
Nu är det väl tveksamt om det går att få mer stopp än i Åsa. Inte minst på grund av enkelspåret genom Varberg som lägger en död hand över många idéer. Öresundstågen är inte heller den framtida lösningen utan det behövs parallella linjer kring västkustbanan.
Hur trafiken ser ut mellan Helsingör och Köpenhamn kan ju vara ett sätt att lösa åkandet i Halland.
Att stanna vid varje station går ju inte då blir tåget för långsamt. Man har istället knutpunkter längs banan där tåglinjer möts och tidtabeller är samordnade. Det innebär att man startar att åka med ett tåg och byter efter kanske tre stationer till ett tåg som mer eller mindre går direkt till Köpenhamn.
T.ex att ett tåg gick från Varberg. Stannade i Väröbacka, Frillesås, Åsa, Fjärås och sedan i Kungsbacka. Detta tåg går sedan direkt mot Göteborg och stannar i Mölndal, Liseberg och slutligen i Göteborg.
Vill man åka till Hede, Anneberg, Kållered och Lindome så byter man tåg i Kungsbacka. Ett tåg som går 3-4 minuter efter att Varbergståget kommit in.
Kanske en idé för framtida trafik?
GP
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar