Minnet måste vara kort i det partiet eller så är man så inne i sina vänstersvängar att man slutat att tänka. Förmodligen tror man inte ens själva på förslaget men det låter sådär bra populistiskt just nu och man hoppas väljarna inte skall tänka igenom konsekvenserna.
Tiden med SJ som monopol var dyra resor. Väldigt lite resande och man var föga intresserad av produktutveckling. För varför skulle man vara det? Det fanns ju inga alternativ att resa med om man inte ville åka det dyra flyget. Så det blev oftast bilen.
Vilsen, vissnad maskros |
Sveriges problem är att vi inte satsat på spårutbyggnad och underhåll ordentligt under många år. Att t.ex västkustbanan fortfarande inte har dubbelspår mellan Göteborg och Malmö.
Under åtta år var Miljöpartiet stödparti till socialdemokraterna. Man gjorde upp bland annat om budgeten. Vad hände då? Inte mycket. Inte mer underhåll och inga stora satsningar på att bygga ut järnvägen.
Lösningen på dagens problem är att satsa på utbyggnad. På västkustbanan att tidigarelägga tunneln under Varberg. Få igång byggnation Ängelholm- Maria osv.
Att öka kapaciteten med på ett antal järnvägar i Sverige bland annat Göteborg-Stockholm.
Att SJ skulle köra löser inga problem. Sannolikt blir det färre avgångar och prispress kan vi glömma. Högre tågpriser kommer som ett brev på posten med diverse förklaringar om att vi måste...osv.
Och man måste fråga sig, vill Miljöpartiet ta ifrån länstrafikbolagen rätten att köra Öresundstågen och lämna tillbaka dem till SJ? Det går inte att tolka utspelet på annat sätt. Idag har VG regionen, Region Skåne och Region Halland denna rätt på västkustbanan. Vad är problemet förutom brist på spår? Vad blir bättre med SJ?
Intressant är att Socialdemokraterna inte är så där jättepositiva till utspelet utan försöker släta över.
Vänsterpartisten Jonas Sjöstedt jublar givetvis. Monopol, statligt ägo och allt offentligt är ju hans drömsamhälle.
Vi ser nu ytterligare en fråga där (MP) lägger sig till vänster om (S). Det börjar bli trångt på vänsterkanten i svensk politik.
DN1 DN2 DN3 SVD
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar