lördag, april 14, 2007

Anonyma inlägg och yttrandefrihet

När jag skrev inläggen kring Erik Ullenhags debatt med Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson så fick jag omedelbart tre kommentarer. Givetvis anonyma. En utgav sig för att heta ett sonnamn men när man tryckte på bloggen han skulle ha fanns den givetvis inte.

Kommentarerna gick ut på att torgföra både felaktiga och direkt kränkande uppgifter. Givetvis om invandrare. Just den sortens åsikter som Jimmie Åkesson i Sverigedemokraterna tar avstånd rån.

Ganska uppenbart är taktiken att Åkesson skall vara den missförstådda lugna och resonabla politikern som är djupt missförstånd och är den som har rätt och säger det folk tänker. Alla andra ljuger. Sedan understödjer man detta genom att i bloggar, kommentarer till bloggar, flygblad och på gator och torg säga ”sanningen”. T.ex om Zlatan och Henke Larsson verkligen är svenskar......

Jag tänkte först låta inläggen stå kvar som ett bevis över hur SD jobbar. Med en kommentar från mig.

Men när jag läste dem igen så frågade jag mig själv, kan jag i yttrandefrihetens namn ha kvar något som är så uppenbart rasistiskt och kränkande? Ingen chefredaktör i detta land, hur mycket de än hyllade yttrandefriheten, skulle komma i närheten att publicera dessa inlägg som insändare.

Så jag kom fram till att de inte kunde stå kvar. Så inläggen togs bort och jag införde moderation på bloggen.

Den anonyme som skrev det mest kränkande inlägget under ett antaget namn återkom och anklagade mig för att strypa yttrandefriheten när jag tog bort inläggen och påstod sig inte var Sverigedemokrat eller rösta på dem. Om detta är sant så tillhör väl personen med de åsikterna en grupp ännu längre högerut. Om det nu skulle vara bättre. Men taktiken är givetvis att framföra sådana åsikter och säga att man inte är Sverigedemokrat för att försöka få det till att det Sverigedemokraterna säger är vad alla svenskar tänker.

Främmande vore mig tanken att strypa yttrandefriheten. Jag är för att man tar debatter med alla grupper. Jag har tagit debatter med vänsterpartiet när man kallade sig kommunister och hyllade odemokratiska regimer och jag tar precis som Erik Ullenhag gärna debatten med Sverigedemokraterna om tillfälle ges. Men öppet och inte anonymt.

Inga kommentarer: