onsdag, april 25, 2007

Spekulationernas tid kring folkpartiet

Idag skriver tidningen Metro att Lars Leijonborg lämnar regeringen i samband med landsmötet i september. Om det är sant så beklagar jag det samtidigt som jag förstår Lars. Att sitta kvar som f.d partiledare är ungefär som om Leif Johansson lämnade jobbet som VD i Volvo och istället blev utbildningsdirektör i Volvo. Skulle inte fungera.

Enligt tidningen skall Jan Björklund bli chef för utbildningsdepartementet och Cecilia Malmström biträdande utbildningsminister med ansvar för forskning. Förmodligen även för högskolan och Globaliseringsrådet.

I och för sig ett område som jag tror passar Cecilia bra. Det är frågor hon kan. Hon kommer ju från universitetsvärlden. Jag förstår helt och fullt om hon vill arbeta mer med inrikespolitik. Samtidigt, om det ligger något i uppgifterna, så är det synd om hon lämnar posten som EU minister. Jag tror att den posten kommer få stor uppmärksamhet inför Sveriges ordförandeskap hösten 2009.

Lämnar Lars Leijonborg regeringen skall en ny minister in. För min del tycker jag Johan Pehrson känns naturlig. Men ombildas regeringen och partierna byter departement så kan ju något nytt spännande namn komma in.

Givetvis är detta spekulationer. Vi vet ju inte om Metro har rätt. Men det är ju ganska kul att spekulera.

Inga kommentarer: