onsdag, maj 23, 2007

Är detta public service Eva Hamilton?

Produktionsbolaget Strix har fått i uppdrag att producera ett humorprogram. Programmet är ett format från Storbritannien och skall i Sverige heta ”Ballar av stål”.
Programmets idé är att utsätta kända personer för något obehagligt och sedan intervjua dem om hur det kändes.

Igår sprutade en medarbetare vatten i ansiktet på statsminister Fredrik Reinfeldt. Jättekul? Knappast. Plumt, ja.

Markoolio och Carola skall också ha blivit utsatta på olika sätt.

Man blir oerhört förvånad när det sedan framkommer att programmet är beställt av Sveriges Television. Hade det varit någon av de nya kanalerna som dykt upp kunde man åtminstone förstått att man ville göra detta program för att få uppmärksamhet. Men hur har man tänkt på SVT?

Har man helt glömt sitt public service uppdrag?

- Jag tycker det är ofattbart omdömeslöst och korkat, säger SVT:s Vd Eva Hamilton till DN. SVT har också bett Fredrik Reinfeldt om ursäkt.

Men det är lika omdömeslöst att SVT beställt sådan här smörja. För våra licenspengar.
Är detta public service? Vore intressant att få veta av Eva Hamilton.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det kanske vore dags för både SVT och SR att inse att visserligen försöker de (liksom de kommersiella kanalerna) rikta sig till den enormt viktiga demografiska gruppen elva-till-sexton-åringar, men en ganska stor del av tittarna och lyssnarna ÄR vuxna och tycker att busringningar, vattensprut och kiss och bajs hör till femårsåldern och bör stanna där. Svensk humor i TV dog i praktiken ut strax före Killingfebern. P3 ägnar sig på heltid åt trams sedan flera år och är inte lyssningsbar, om man inte tillhör just det köpstarka segmentet 11-16 eller går på starka pulver. Bedöm själv vilken av de två grupperna SVT/SR-ledningen tillhör. De övriga SR-kanalerna görs om i febril takt för att anpassas till idealsegmentet, och vi andra kan väl lyssna på... vad? I SVT plockas allt som kan provocera fram tankearbete bort. Vetenskapsredaktionen sysslar numera med rollspel. Första avsnittet av historieserien Svenska Slag inleddes med att programledaren (likt en femåring) gick och pratade med väggar och bönföll dem att tala till honom. Kul? Ja, om man går på starka pulver. Lärorikt? Glöm det.
Program av typen "Uppdrag granskning" får minskad programtid varje år. För några år sedan fanns faktiskt flera granskande program per vecka. Nu finns det ett. Nästa år kommer det antagligen att till hälften bestå av musikvideoinslag, och resten av Annika Lantz, som ju likt mjukplast kan användas till allt, i alla sammanhang.
För tre år sedan var jag en nöjd kund som tyckte att SVT + TV4 täckte mina behov av vettig underhållning, kultur och vetenskap. För två år sedan skaffade jag i förtvivlan parabol. Numera ser jag mindre än fem timmar SVT per vecka. Jag tvivlar starkt på att jag betalar licens från och med nästa år. Jag är inte i målgruppen, jag är inte mellan elva och sexton.

Tenniskungen sa...

Attackera statsministern! Har aldrig hört på maken så fräckt! Nej tacka vet jag äkta public service med sunda värderingar, som den var en gång i tiden - UR, Café Norrköping, "Har du hört den förut" och Joelbitar! Eller varför inte Hyland, han hade ju så god hand om gästerna.

Ja jag är sarkastisk. Jag tycker föregående kommentar här visar tydligt på vuxenvärldens allra sämsta sida - fördomar och förutfattade meningar om saker som ungdomar ägnar sig åt, och en väldig ovilja att försöka förstå. Jag hoppas jag inte blir som er när jag blir gammal. Att reducera all humor som i huvudsak riktar sig till personer under 25 till "busringningar, vattensprut och kiss och bajs" är väldigt inskränkt. Det finns faktiskt en hel del skojiga sex- och våldsskämt också! Nej oj nu skojade jag till det sådär på Killinggängetsättet, kanske bäst jag går och lyssnar på P3 och deras "popmusik" som det visst kallas, det är väl allt min mentala kapacitet räcker till.

Mvh, 20åring som "går på starka pulver". (Oboy??)

TOMMY RYDFELDT sa...

Akta dig för Coca Cola. Mycket starkare än Oboy.