måndag, maj 14, 2007

Välkommen tillbaka till politiken Peter!

Som ung FPU:are var Peter Örn min stora favorit. Han var ordförande under min FPU tid. Vid träffades mycket då. Jag trodde att han en gång skulle bli partiledare. Men han lämnade politiken för Röda Korset för att senare i livet hamna som VD på Sveriges Radio. Nu avgår han som VD.

Peter är en folktalare och kan som få fängsla en publik. Sådana behövs i politiken och i folkpartiet. Han har alltid drivit frågor för de svaga inte bara i Sverige utan i världen. Han är också en härlig person. Senast sprang jag på honom på bokmässan för något år sedan. Det var samma gamla härliga och varma Peter.

Jag hoppas han nu återkommer i politiken. En naturlig rekrytering för nya partiledaren Jan Björklund.

Peter behövs i dagens folkparti.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet ingenting om Peter Örn utom att jag såg honom hålla ett outhärdligt känslosamt och vräkigt tal för längesen om dendär pappamånaden. Vad har han åstadkommit i Sveriges Radio? Under hans tid har ju detta företag bara urartat mer och mer, åt mig citera vad jag skrev på en annan blogg:

"Sveriges Radio är på väg ner i avgrunden. Framför allt har det blivit alldeles outhärdligt i sitt hysteriskt glättiga pladdrande. Det flabbas och flamsas och tramsas om precis allting, och överallt samma erbarmliga "lyssnarkontakt" där den ena fåntratten efter den andra ringer upp och pratar i nattmössan. I P2 som alltjämt spelar bra musik störs jag å andra sidan intill nervöst sammanbrott av alla mödosamt tillkrystat halvbildade snorkar & filifjonkor som ska konstra till sig å det åbäkigaste med "Perfekt Danskt Uttal" och likartat löjl i kubik. Det är inte bildat och kultiverat för fem öre, bara tillgjort och larvigt så man kan spy. Smaklöshet som smaklöshet! Känslig själ som jag är har jag numer varken radio eller teve."

Och bakom detta vämjeliga vämjeliga kulturförfall har denne Örn varit en huvudman! Nädu, den sortens "socialliberalism" imponerar verkligen inte på mig.

Det är allvarligare än det kan förefalla. Jag är nämligen övertygad om att den nya pladderochflamspolicyn för våra statliga radioprogram i grunden styrs av en agenda att fördumma och förflacka folket för att på så sätt alltmer avskaffa den reala demokratin och förvandla oss alla till en skock lättledda idioter. En hög politiker som medverkar till en sådan utveckling förverkar i mina ögon allt förtroende.

TOMMY RYDFELDT sa...

Det är faktiskt så att Peter Örn har varit anställd på egna meriter längre än han varit politiker. Inget av jobben i Röda Korset, på Riksteatern eller Sveriges Radio har han fått som politiker.

Eller är det så att om man en gång varit politiskt aktiv så är man totalt oduglig?

Att SR går ner i avgrunden beror mer på att det finns en liten klick som skall ha sin radio precis som den varit. Att grupper som unga kvinnor inte lyssnar, som är en stor grupp, bryr man sig inte om.

Och P2? Man skall vara glada att jag inte var chef för Sveriges Radio. Då hade P2 liggat risigt till. Varför skall några få tusen ha en egen kanal? Det blir billigare att subventionera att de kan ladda mer musiken från nätet.

Om SR inte ändras radikalt kommer teknikutvecklingen att göra SR till en liten obetydlig aktör.

Ett av det senaste är DRM radio där man sänder digitalt över kortvåg, långvåg och mellanvåg.

Det ger ju nya möjligheter att sända till Sverige från utlandet utan licenser och avgifter. Via webbb och digitalradio.

Peter hade ett omöjligt jobb. Nu hoppas jag politiken lockar. Tyvärr tror jag Peter var färdig med politiken när han blev chef för Röda Korset. Men man kan ju alltid hoppas.