söndag, juni 15, 2008

Rösta nej till FRA lagstiftningen

Jag har inte skrivit något inlägg om detta tidigare. Främst därför att det finns så många liberaler och andra som skrivit bra inlägg i frågan. Jag behöver inte upprepa alla deras goda argument. Men länkar gärna till dem.

Folkpartiet i Nacka här och här

Mattias Svensson. Massor av bra inlägg och en väldigt kul film. Sök själv på hans blogg.

Mathias Sundin

Niklas Frykman

Jag instämmer helt att denna lagstiftning inte hör hemma i ett demokratiskt och öppet samhälle.

Jag hoppas samvetet hinner ikapp vissa alliansriksdagsmän på onsdag och att frågan faller.

Till dem som funderar på att rösta mot partilinjen så vill jag påminna om folkpartisten Olle Wästberg.

Han gick i början av 1980-talet gick emot sin egen regering och tillsammans med oppositionen prickade man handelsministern Staffan Burenstam Linder för hanteringen av den så kallade Telubaffären.

Det har ju inte gått så dåligt för Olle Wästbergs karriär efter det om någon är rädd för att den politiska karriären är slut. Att stå för sin åsikt ger bara respekt. Att inte stå för den, ja det kan alla räkna ut……

SvdDN123

Viktig uppdatering 13:26

Det går ett rykte om att folkpartiets Birgitta Ohlsson inte skall deltaga i omröstningen och är i Zimbavne.

Jag kollade inte detta rykte utan förutsatte att Dagens Nyheter hade rätt när man 12/6 skrev om detta och Politikerbloggen hade rätt som påstod att man samlade in pengar till en flygbiljett hem för henne.

Nu har jag strukit det jag skrev om detta i mitt inlägg ovan.

Som framgår av kommentar nedan av Mark Klamberg är detta rykte fel vilket jag med glädje vidarebefodrar.

Birgitta Ohlsson kommer att deltaga och givetvis får vi hoppas att hon röstar nej och stödja henne om hon vågar, precis som Olle Wästberg (se ovan) gå emot regeringen.

Länkt till hennes uttalande.

Inga kommentarer: