måndag, juni 16, 2008

Återremittera FRA-förslaget

FRA:s befogenheter borde tas i stor enighet i riksdagen. Denna enighet finns inte.

Den sortens övervakning man vill ge FRA befogenhet till skall också ha stor folklig förankring och förståelse. Denna förankring och förståelse finns inte.

Det olyckliga med den sortens förslag som nu ligger på riksdagens bord är att man hela tiden tänjer gränserna.

Bara lite till och nästa gång bara lite till inom ett annat område osv.

De små stegens beslut på olika områden blir till slut ett oerhört kliv in i storebrorssamhället.

Steg för steg riskerar man att skapa ett samhälle där godtyckligheten regerar inom olika områden.

Återremittera förslaget på onsdag. Låt utskottet arbeta om förslaget så att man når stor enighet och att det har bred förankring i Sverige. Eller att utskottet föreslår riksdagen att man uppdrar åt regeringen att återkomma med ett nytt förslag.

Det kan aldrig vara fel att på nytt titta på detta förslag i lugn och ro utan prestige.

Egentligen tycker jag att man borde rösta nej helt och hållet till liggande förslaget. Men kan detta förslag var en öppning?

En återremiss gör ju också att man inte behöver rösta i frågan och löser dilemmat för många av alliansens riksdagsmän.

DNSvd123Afton12345

1 kommentar:

Gun Svensson sa...

Det vore ett strongt sätt att visa ledarskap. Men tyvärr. Jag har försökt att komma till tals med de riksdagsledamöter, som bor i vår kommun bl a moderaten Göran Pettersson. Jag har skickat två mejl men det var först när jag gick in på hans blogg och skrev en kommentar som jag fick en respons där han redovisade varför han säger Ja.
http://dinledamot.blogspot.com
Jag replikerade att jag förstod att han med ett förflutet i försvaret (fram till dess hans regemente las ner)förstod deras intresse, men jag vädjade med hänvisning till vad Mårten Schultz och Erik Svensson sagt (om integritet och mänskliga rättigheter) vilka jag länkat till på min blogg. Men tyvärr. Hur många f d försvarsanställda är nu riksdagsmän?