Fordonsindustrin över hela världen går på knäna. Saabs ägare överväger så kallat chapter 11 förfarande som är början på konkurs.
Ford har också problem och dotterbolaget Volvo personvagnar varslar vilket Volvo AB (lastbilar) också gör.
Rektorn på Handelshögskolan i Göteborg, Roger Wolff, gör utspelet att staten borde köpa Volvo och Saab. Snarare desperation än verklighetsförankrat.
Motivet skulle vara att amerikanska fordonsindustrin inte är bra ägare och det skulle inte finnas bra ägare nu. Andra än staten. Men givetvis finns det sådana.
Till rätt pris kan säkert Ford finna ägare till Volvo. Precis som man sålde stor del av sitt innehav i Mazda.
GM kan ju sälja hela Europarörelsen. Ett bud lades ju häromdagen på Opel.
Så till rätt pris finns köpare. Och varför skall staten köpa Volvo och Saab till överpris?
Staten som ägare är ingen garanti. Titta på SJ. Dagens problem är att det inte går att boka biljetter.
Spåren efter varvköpen på 70-talet borde också avskräcka alla.
I detta läge går miljöpartiet ut och kräver höjt bensinpris med 56 öre.
Vill man slutligt knäcka Saab och Volvo?
Det skall bli kul att se Peter Eriksson och Maria Wetterstrand försvara detta.
Man kräver kraftigt höjt bensinpris 2009 och flera år framåt. Sedan kommer man kritisera regeringen för att man inte gör något för att möta varslen från fordonsindustrin.
Dessa två måste vara de enda som inte ser sambandet.
Vill man se till att Sverige blir utan fordonsindustri så höj priset omedelbart med 4kr.
Då kanske Saab och Volvo till slut lägger ner.
Kanske det är detta som miljöpartiet innerst inne önskar?
2 kommentarer:
Rätta mig om jag har fel men är inte en stor anledning till Volvos kris att de inte har förmått satsa långsiktigt på miljövänligare alternativ i tid. De vettiga satsningar som man hade för några år sedan lades ner för kortsiktig profithunger trots att det är just de modellerna som skulle ha behövts idag.
Mp har rätt - vi kommer inte att kunna vänta oss billig bensin i all framtid och måste ställa om till andra alternativ och om Volvo vill vara med i leken i framtiden så måste de ställa om. Att då istället satsa på bränsleslukande stadsjeepar är vansinne på lång sikt och då kan inte ens ett sänkt bensinpris rädda Volvo.
Jappsen har fattat - de ligger långt före, varför är inte Volvo med?
Det finns ett bra sätt att få miljövänligare bilar i Sverige.
Betala en skrotningspremie som motsvarar antalet år bilen är gammal. Ex. min SAAB 90 fån -86 skulle ge mig 22000 med ett pris på tusen kronor per år. Om jag fick 22000, ta bilen, men den är mer värd för mig än tusenlappen jag kan få på skroten, alltså går den fortfarande i trafik.
Skicka en kommentar