fredag, juli 17, 2009

Semesterfunderingar - en fredagskrönika

Jag har ju inte varit så flitig på bloggen. Det heter semester och avkoppling är skönt.

Men visst händer det saker i Världen, Sverige, Halland och Kungsbacka även när jag inte skriver.

Den politiska debatten har tagit ovanligt mycket semester. Jag kommer ihåg första sommaren med alliansregeringen. Utspelen från så kallade intresseorganisationer kom dagligen och regeringen som hade gått på semester var sällan ute och kommenterade.

Men nu verkar det som både oppositionen och intresseorganisationer (kravmaskiner som Ola Ullsten brukade kalla dem) tagit time out.

Kanske beror det på Sveriges EU ordförandeskap. Att tränga igenom detta mediebrus blir svårt.

Förresten kul att Island nu söker medlemskap i EU. När kommer Norge? Förmodligen när oljan och gasen är slut eller bytts ut till andra mer miljövänliga bränslen.

En som inte tycks ta semester är folkpartistiska oppositionsrådet Mathias Sundin från Norrköping.

Mathias kandiderar redan till riksdagen innan listan är fastställd. Mathias skall knacka 10 000 dörrar fram till valet. En uppgift värt allt beröm.

Men det ger också möjlighet till en dialog med väljarna i Östergötland. Helt plötsligt står en livs levande politiker framför dig och alla synpunkter som man har i soffan framför Rapport kan plötsligt någon som vill till riksdagen ta emot.

Följ Mathias väg till riksdagen på hans kampanjblogg.Jag gör det. Inte för att han knackar dörr utan för att Mathias är en ovanligt klok politiker med vettiga åsikter.

Svininfluensan rycker närmare de flesta. Inga svenska dödsfall ännu.

Befolkningen skall massvaccineras till hösten. För Landstinget Halland en kostnad för vaccin på ca: 40 miljoner. Kommer det kosta något att vaccinera sig?

Enligt GP så kommer en rekommendation från Sveriges Kommuner och Landsting hur Landstingen skall göra. Men min inställning är att det skall vara både enkelt och gratis att vaccinera sig.

Till slut kan jag inte låta bli att göra ett lokalt nedslag.

Från årsskiftet så har man nytt system för färdtjänsten i Kungsbacka. Kommunen har gått med i Hallandstrafikens planeringssystem. Sedan har trafiken handlats upp.

Kostnaderna har skjutit i höjden och det finns ett stort missnöje med hur systemet fungerar. Men tydligen var det så det skulle bli.

Ansvarig tjänsteman säger till Radio Halland;

”- Avsikten har inte varit att spara pengar, avsikten har varit att miljömässigt minska antalet resor - alltså att få fler att samåka.
– Det är inte färre personer som reser utan det är färre resor.”

God dag yxskaft.

Resultatet av det nya systemet är ökade kostnader. Färre resor, säkert också färre resande och dyrare resor.

Ordet fiasko kombinerat med skandal är svårt att inte använda.

Läs gärna vad kristdemokraten Niklas Mattson skriver. Jag håller med honom till 100 %.

Jag skall nog återkomma till färdtjänsten för jag har några bra exempel på hur fel det gått.

Semester blev tydligen nyckelordet i denna krönika.

Idag blir det Sven-Ingvars (biljettinfo tryck här) på Tjolöholm slott.
En del av min semester.

Inga kommentarer: