måndag, september 18, 2006

Närakutseffekt i landstingsvalet

Vi kan konstatera att det finns en klar närakutseffekt i landstingsvalet i Kungsbacka. Folkpartiets kampanj för nattöppen närakut har dragit röster till partiet.

I valet 2002 fick folkpartiet 2,1 % sämre resultat i landstingsvalet i Kungsbacka än i riksdagsvalet. I gårdagens val fick vi 2,4 % bättre i landstingsvalet i Kungsbacka än i riksdagsvalet. En klar förbättring. Och folkpartiet i Kungsbacka skiljer ut sig från övriga folkpartiföreningar i Halland. Där gör man ungefär lika val till riksdagen och landstinget.

Och det finns givetvis bara en förklaring till Kungsbackas framgångar. Folkpartiets kampanj för nattöppen närakut.

Jag vet att många folkpartister hade hoppats på större framgångar bara för att så många har stött oss i denna fråga. Men för att få en persons röst skall frågan vara avgörande för valet och att man någorlunda gillar partiets övriga politik. Jag träffade t.ex. en person som sa sig vara socialdemokrat och stöttade hos helhjärtat. Men kunde inte rösta på folkpartiet då han ogillade allt vad privat vård är.

Vilka som har tappat röster är svårare att se. Jag tror de kommer från alla partier.

Folkpartiet har investerat i framtiden genom att lyfta landstingsfrågor i valdebatten. Vi kommer givetvis att fortsätta driva frågan om nattöppen närakut och en bättre vård i Kungsbacka.

Så till frågan, kom jag in i landstingsfullmäktige? Jag är tveksam. Jag tror inte det. Vi fick bara 2 mandat och de som står förre mig på listan lär också ha fått kryss. Hade vi gjort ett bättre val hade chansen för kryss ökat. Jag behöver ca: 260 kryss vilket är ganska mycket.

Jag lär bli ersättare i landstingsfullmäktige och kan utifrån den posten säkert göra min och Kungsbackas röst hörd. Vi som på något sätt sitter i landstingsfullmäktige kommer ju också in i nämnder och styrelser i landstinget. Idag sitter jag i servicenämnden. Vi får se var jag hamnar efter nyår.

Inga kommentarer: