fredag, september 22, 2006

Två folkpartister kryssade in sig

Eftersom jag är en stor anhängare av personval så jag gläder jag mig extra mycket över att två folkpartister lyckats kryssa in sig i kommunfullmäktige i Kungsbacka.

Lasse Hällås från Kullavik och Christian Haneson från Frillesås. Lasse gick från nummer 10 och Christian hela vägen från nummer 19.

Båda kommer in i kommunfullmäktige med starkt folkligt stöd från sin kommundel och blir nu en del av fullmäktigegruppen på 7 ledamöter.

Som jag skrivit tidigare skulle jag helst se att vi hade ett riktigt personval utan en massa spärrar. Att partierna satte upp kandidater i bokstavsordning och sedan fick väljarna kryssa. De som fick mest kryss kom in. Om någon väljare inte kryssade så skulle rösten bara gå till partiet, ingen kandidat.

Fler och fler inser att personvalet måste göras om. Läs och lyssna på detta inslag i Dagens Eko.

Avslutningsvis ett stort grattis till Lasse och Christian.

Inga kommentarer: