måndag, juli 30, 2007

Hysén,konstnärer och obetalda räkningar

F.d. fotbollspelaren Glenn Hysén skall invigningstala på Pridefestivalen. Jag tyckte när jag hörde det att det var ett mycket bra och lite ovanligt val. Att välja det oväntade kan få fler att lyssna och vad Glenn skulle säga borde vara intressant.

Detta protesterar nu Anders Selin emot i en debattartikel i Dagens Nyheter. Han är tidigare ordförande för Stockholm Pride och tidigare förbundsordförande för RFSL.

Skälet skulle vara att Glenn för 6 år sedan ”slog ner” en man på en toalett som försökte ”tafsa” på honom.

Jag har aldrig hört talas om incidenten och vet inte vad som hände. Men Anders Selin vet tydligen. Såhär skriver han:

”Mannen som tafsade gick över gränsen för vad som är tillåtet och han gjorde fel. Men var mannens överträdelse så grov att han förtjänade att bli nerslagen? Hade inte en knuff och ett "lägg av" varit tillräckligt för att få mannen att fatta att han inte hade något där att hämta och att han gick över gränsen? Jag hävdar att Glenn Hysén överreagerade och att han använde övervåld mot en man som tafsade på honom.”

Är inte en knuff så man ramlar att "slå ner någon" eller?

Kanske man kunde lyssna först på vad Glenn har att säga innan han sågas? Och därefter kanske kritisera honom om det finns skäl? Men det gav i alla fall Anders Selin chans att skriva på DN debatt. Det får inte alla.

I en artikel i Svenska Dagbladet vågar Madeleine Sjöstedt (fp), kultur- och idrottsborgarråd i Stockholms stad, skriva att alltför många konstnärer är bidragsberoende och måste börja jobba.

Jag har alltid varit lite fascinerad över att man plötsligt kan deklarera sig som konstnär och därmed överlåta försörjningsansvaret till statgen. Det är inte ovanligt att man i intervjuer kan läsa eller höra att den och den konstnären säger att ”jag ar svårt att leva på min konst” och anklagar samhället för att man har svårt att få et att gå ihop.

Frågan ingen ställer är: din konst kan inte är så bra, eftersom ingen vill köpa den? Och varför skall skattebetalarna subventionera din hobby?

Madeleine Sjöstedt har olika förslag som skall stimulera till att konstnärer inte bara blir bidragsberoende. Läs den. Mycket intressanta.

Och så den vanliga sommarnyheten. Men inte sämre för det. Kommuner och landsting betalar inte sina räkningar i tid.

Stockholm är värst med 365 betalningsanmärkningar. Jag tycker det är dålig stil när stora företag eller offentliga myndigheter inte kan hålla reda på sina räkningar. Det är ofta inga stora belopp det gäller men för den småföretagare som skall behöva gå till kronofogden för att få betalt kan det betyda en hel del.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Eh, han konfronterade Glenn Hysén redan för sex år sedan, så han har nog garanterat "låtit höra vad Glenn har att säga"...

Anonym sa...

Vad jag har förstått så stod Glenn och pissade i en pissoar och killen kommer fram och tar honom rätt på bananen.

Konstigt att man blir sur då? Absolut inte!

Om jag går fram till en brud och tar henne i skrevet, eller klämmer henne på pattarna, så lär jag ju bli både skrevsparkad och nerslagen.

Har inte hon heller rätt att reagera? Vad är skillnaden?

Anonym sa...

Om en tjej blir tafsad på av en okänd man i offentlig miljö så kan jag förstå att hon lappar till den sistnämnde. Jag tycker en heterosexuell man/tjej har lika mycket rätt att göra det mot en homosexuell man/tjej. Man går inte runt och tafsar på okända människor. Varför skulle det vara mer tillåtet för en bög att tafsa på en straight? Jag skulle gjort likadant. Om en okänd tjej skulle tafsat på mig skulle jag inte reagerat likadant, eftersom jag attraheras av tjejer, skulle hon däremot vara ful eller gammal så skulle jag reagera och bli förbannad, men aldrig lappa till en tjej...

TOMMY RYDFELDT sa...

Anders Selin öppnade dörren för spekulation så då får det väl spekuleras vidare om vad som hände på den där toaletten.