tisdag, juli 31, 2007

Varför är hot så kul?

Jag börjar verkligen fundera på frågan i rubriken när jag läser dagens tidningar.

Enligt Hallands Nyheter så hotas och smädas kommunalrådet Kenneth Nilsson i Kungsbacka för att kommunen i full enighet beslutat att ta emot max 50 flyktingar.

Enligt Dagens Nyheter så hotas en domare i Göteborg och utsätts för skadegörelse för att han dömt i något eller några mål där irakiska flyktingar får nej på asyl.

Stockholmspolisen har öppnat en hatbrottsjour som är överhopad med arbete och slutligen hotas fotbollsspelaren Babis Stefanidis och hans familj enligt Helsingborgs Dagblad. Hans brott är att ha skrivit på för Malmö FF.

Varför alla dessa hot? Man kan väl kritisera utan att hota och smäda? Varför är anonyma hot så kul? Vad får en del att hota så fort man inte gillar något? Intressant att fundera på.

Jag tror många bara hänger med och tycker det är kul att hota. Fortsätter det såhär måste man fundera allvarligt på att skärpa straffen för hot och ge polisen mer resurser. Ingen skall behöva hotas för sina åsikter, etnisk härkomst eller sexuell läggning.

Jag avslutar med att citera Voltaire:

”Jag kanske ogillar dina åsikter men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala dem”.

Dessa rader borde fler läsa.

Inga kommentarer: