tisdag, juli 03, 2007

Kristna högern vill bilda parti

Politiken går på halvfart i sommarregnet Men några utspel förekommer alltid.

Idag gör den kristna högern, den del som blev överkörd på kristdemokraternas riksting i abortfrågan, ett utspel i Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter.

Funderingar finns på ett parti baserat på ett nej till aborter. Ett nej i alla lägen.

Och det är ren fundamentalism det handlar om På frågan om man skulle kunna tänka sig abort vid våldtäkt svarar kristdemokraten Per Kronlid:
”Det skulle antagligen vara bättre för kvinnan att föda eftersom det är ett större psykiskt lidande att göra en abort anser jag .”

Blir Göran Hägglund rädd? Knappast. Abortmotstånd är ett klart hinder för att göra (kd) till ett större parti. Avhopp från (kd) är istället en möjlighet för Hägglund att bredda partiet.

Till skillnad mot USA är den svenska kristna högern en liten isolerad grupp.

Och ett parti baserat på kristen fundamentalism har lika liten chans att nå framgångar som Feministiskt initativ.

1 kommentar:

Björn Fridén sa...

Äras den som äras bör! (Jag stöter på din blogg emellanåt, särskilt inom ämnen som rör den lokala sjukvården i Kungsbacka- jag bor där själv)

Din analys om att det tvärtemot vad många tror, nämligen att en splittring skulle vara bra för kristdemokraterna, är högst intressant. Det kan mycket väl så vara fallet, vad vet jag, men eventuella nya väljare skulle förmodligen först och främst komma från den övriga alliansen antar jag. Hur som helst skulle alliansen dock må bra av att göra sig av med lite "ideologisk last".

(samma kommentar som jag lämnat på min egen blogg- av både artighet- och bekvämlighetsskäl)