fredag, september 14, 2007

Hur vill vänstern i Kungsbacka lösa bostadsbristen?

Min insändare om " Flyttkedjor ger ungdomar bostäder" har också publicerats i lokaltidningen Norra Halland.

I tisdags fick jag svar, eller mest ord, av vänsterpartisten Mattias Poulsen som bara allmänt ifrågasatte vad jag skrev utan några egna lösningar.

Miljöpartisten Lars-Anders Lundberg skrev också några rader och även han saknade förslag.

Idag publiceras mitt svar i Norra Halland.

Har vänstern någon bostadspolitik?

Det brukar vara bra att ta reda på fakta innan man skriver ett svar på insändare. Det har inte vänsterpartisten och kommunisten Mattias Poulsen gjort när han svarade på min insändare om flyttkedjor. Därför blir hans replik så fel.

Poulsen hävdar att jag hänvisar till ”fragment” av studier av flyttkedjor i tre städer. Naturligt då han inte gillar slutsatsen av dessa studier då de ger stöd åt alliansen politik.

Jag hänvisade till studier i Göteborg, i Stockholmsregionen, bl. a Sollentuna och Solna, Umeå och inte minst Varberg. Och det intressanta är att oavsett storlek ger attraktiva kommuner samma resultat. Flyttkedjor ger till slut många lediga hyresrätter i äldre områden.

Poulsen vill bygga små billiga hyresrätter. Låter trevligt, men att skriva att man vill bygga små billiga hyresrätter är som att säga att man vill ha en sommar med sol varje dag. Tala om hur det skall ske? Är man i opposition utan risk att hamna i ansvarsställning kan man ju lova sådant. Ni behöver ju aldrig genomföra era löften.

Lars-Anders Lundberg från det andra vänsterpartiet, som kallas sig miljöpartiet, skriver om rekordlånga köer. Poulsen skriver om 6000 bostadssökande.

Låt mig därför avslutningsvis döda myten om att det finns 6000 bostadslösa i kö i Kungsbacka.

Enligt färsk statistik från bostadsförmedlingen står 6300 i bostadskön. 812 bor inte i kommunen. Hela 5084 har en bostad. 404 söker aktivt och vill ha bostad nu.

Men kön är för lång. Därför byggs och planeras det för rekordstort byggande i kommunen. Med blandade upplåtelseformer. Enbart hyresrättsbyggande är ingen lösning.

Till sist en fråga till Poulsen och Lundberg.

Ni styrde Sverige under 8 år tillsammans med (s), varför lät ni bostadspolitiken haverera och bostadsbristen breda ut sig över landet?

Tommy Rydfeldt
Folkpartist

Inga kommentarer: